Sökning: "Individualistisk kollektivistisk kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Individualistisk kollektivistisk kultur.

  1. 1. En kultur av isolering Om äldre människors politiska deltagande i en kulturell kontext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :August Blomqvist; [2022-02-07]
    Nyckelord :Kultur; Kollektivistisk; Individualistisk; Äldre; Politiskt deltagande;

    Sammanfattning : Att äldre människor deltar mindre i nationella val än andra åldersgrupper är uppenbart givet tidigare forskning. Det finns en mängd anledningar bakom detta, däribland deras allt större isolering från samhället i övrigt. LÄS MER

  2. 2. Culture's Influence on Product Perception

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Rahim Adawi; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis sets out to investigate the unexplored cross-disciplinary area of cross-cultural social psychology and product design. Prior research in cross-cultural social psychology has shown that there exists perception differences between people from different cultural backgrounds. LÄS MER

  3. 3. THE EXPERIENCE OF LONELINESS IN YOUNG ADULTHOOD: A CROSS-CULTURAL STUDY

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Simon Holmqvist; Jasmine Östlund; [2019]
    Nyckelord :loneliness; social isolation; young adulthood; cross-cultural studies; ensamhet; social isolering; unga vuxna; cross-cultural studies;

    Sammanfattning : Culture has been shown to influence the experience of loneliness. Studies have shown that young adults are especially prone to experiencing loneliness. The aim of this mixed-methods study was to investigate if young adults from an individualistic culture experience loneliness differently compared to young adults from a collectivistic culture. LÄS MER

  4. 4. Hur framställs barnet? : En semiotisk bildanalys av individualistisk och kollektivistisk marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Eleonore Idnert Ekeskär; Caroline Berg; [2017]
    Nyckelord :Kulturskillnader; Global marknadsföring; Kollektivism; Individualism; Barndom;

    Sammanfattning : Kulturen skiljer sig åt mellan olika länder runtom i världen. Ett beteende som anses vara normalt i ett land, uppfattas istället som konstigt i ett annat. Dessa skillnader leder till att företag som verkar på den internationella marknaden måste anpassa sin marknadsföringsstrategi efter de kulturer de riktar in sig på. LÄS MER

  5. 5. I artighetens namn – Hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Karolina Örsta; [2014-02-13]
    Nyckelord :self-construals; individualistisk kultur; kollektivistisk kultur; svenska företag; Japan; Interkulturell kommunikation;

    Sammanfattning : Titel I artighetens namn – Hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag Författare Karolina Örsta Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. LÄS MER