Sökning: "Influencer evaluation"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Influencer evaluation.

  1. 1. Spegel spegel på väggen där : En kvalitativ undersökning kring unga vuxnas attityder till sponsrade skönhetsingrepp via influencers.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :John Johansson; Oscar Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Influencer; Cosmetic surgery; Marketing; Parasocial relation; Gender norms; Audience effect; Influencer; Skönhetsingrepp; Marknadsföring; Parasocial relation; Könsnormer; Publikeffekt;

    Sammanfattning : This report explores the influence of influencer posts featuring paid collaborations for cosmetic surgeries on social media followers. Building upon the investigative SVT documentary "Priset vi betalar" by journalist Frida Söderlund, the documentary delves into the world of influencers and the dynamics behind their accounts. LÄS MER

  2. 2. ”Den bristfälliga kvinnokroppen” : En kvalitativ studie om hur influencers normaliserar skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Emelie Nguyen; Berina Saldum; [2022]
    Nyckelord :Beauty procedures; influencers; cosmetic surgery; YouTube; the female body; consumption; Skönhetsbehandlingar; influencers; kosmetisk kirurgi; YouTube; den kvinnliga kroppen; konsumtion;

    Sammanfattning : Consumption of surgical and non-surgical cosmetic procedures are increasing every year and are consumed by women to a far greater extent than by men. To bear the role of an influencer has also become increasingly common. LÄS MER

  3. 3. ”Vi försöker vara mer än ett vanligt klädföretag” : En kvalitativ studie om influencergrundade företag och hur de använder sig av sociala- medieplattformar i relationsbyggande syfte

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Riddi Durrani; [2022]
    Nyckelord :Influencer-based companies; social interaction; affordance; heuristic evaluation; Influencergrundade företag; social interaktion; affordance; heuristisk utvärdering;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examinate how influencer-based companies use social-media platforms with the aim of understanding how these companies build relationships with customers through content and platform design. This has been studied with the help of a heuristic evaluation which has been complemented with the use of a content analysis. LÄS MER

  4. 4. Selection, Evaluation and Disclosure strategies : within the pheonomenom influencer marketing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Vendela Steinvall; Anton Leif; [2021]
    Nyckelord :nfluencer marketing; Influencer selection; Influencer evaluation; Disclosure strategies; Influencer characteristics; Relationship between brand and influencer; Influencer marketing decision maker; Marketing strategies;

    Sammanfattning : Whilst influencer marketing has become a more common practice for decision makers within the field of influencer marketing, qualitative measurements are yet intangible and hard to measure, hence, requiring standardization. Recent scholars suggest that the phenomenon of influencer marketing have drastically changed over a short period of time, and there are reasons to believe that it is still changing. LÄS MER

  5. 5. Gratis är gott... eller beskattningsbart? - En analys av balans i beskattning av influencers inkomster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emma Petersson; [2019]
    Nyckelord :skatterätt; reciprocitet; beskattningsbar; inkomst; avdragsrätt; sponsring; influencer; gåva; gåvoavsikt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att influencers tilldelas olika slags gåvor och varuprover som ett led i marknadsföringsformen influencer marketing är en ny företeelse. Skatteverket kommer att genomföra en granskning av influencers inkomster för inkomståret 2018. Influencers kan erhålla gåvor och varuprover med eller utan krav på motprestation. LÄS MER