Sökning: "Informal learning"

Visar resultat 21 - 25 av 360 uppsatser innehållade orden Informal learning.

  1. 21. Förbättring av kärnkraftssäkerhet genom erfarenhetsåterföring : En benchmarkingstudie för att identifiera bästa praxis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen Vi3

    Författare :David Svärdström; [2023]
    Nyckelord :Erfarenhetsåterföring; MTO; Resiliens; Kärnkraftssäkerhet; Säkerhetsledning;

    Sammanfattning : The existence and viability of nuclear power have been at the center of debate for several decades due to the inherent safety risks. Disasters such as Three Mile Island (1979), Chernobyl (1986), and Fukushima Daichii (2011) have resulted in severe consequences but have also led to higher safety standards and precautionary measures within the nuclear industry. LÄS MER

  2. 22. Det har inte varit top of mind : En kvalitativ studie om folkbibliotekariers erfarenheter av och attityder till Digiteket som kompetensutvecklande resurs.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Frida Clementz; [2023]
    Nyckelord :continuing professional development CPD ; public librarians; public library; Digiteket; professional learning; kompetensutveckling; folkbibliotekarier; folkbibliotek; Digiteket; professionellt lärande;

    Sammanfattning : Changes in society are reflected in librarians' daily work which means they have to continue to develop their competencies after their education in library and information science. Continuing professional development (CPD) via digital resources is a contemporary form of CPD that comes with both opportunities and limitations. LÄS MER

  3. 23. Musikartister, ”ledare eller inte?” : En kvalitativ intervjustudie med svenska musikartister utifrån teorier om pedagogiskt ledarskap.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Victor Forssman; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Influence; Role Model; Music Artist; Fans; Followers; Society; Pedagogical Leadership; Educational Leadership; Music Business; Ledarskap; Inflytande; Förebild; Musikartist; Följare; Samhälle; Pedagogiskt ledarskap; Musikbransch;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to develop understanding about: in what ways Swedish music artists become leaders for their followers from theories of Educational/Pedagogical Leadership; Music Artists’ perceptions of leadership and influence in a music-artist-follower-context; And the preconditions, opportunities and needs of learning on this topic amongst music artists. The background of this research is the importance of understanding these aspects in a rapidly developing society, where music artists are gaining more prominent roles and influence. LÄS MER

  4. 24. Competence Development in a VUCA World: How to Make Employees Better Equipped for Handling VUCA

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carolina Axelsson; Sofia Fröjelin; [2023]
    Nyckelord :VUCA; Competence Development; Flexibility; Agility; Adaptability; Multiple Perspectives; Growth Mindset; Self-awareness; Resilience; Business and Economics;

    Sammanfattning : Several researchers have approached the subject of VUCA and the challenges of operating in a VUCA world. However, previous research seldom addresses specifically how the work can be done or how these qualities and skills can be developed. LÄS MER

  5. 25. "Så absolut, vi behöver vara vid kaffemaskinen faktiskt" : En fallstudie om medarbetares upplevelser av kontextuella villkor för informellt lärande inom Arbetsförmedlingens HR-avdelning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofia Caldevi; Jenny Nastrand; [2023]
    Nyckelord :Informal learning in the workplace; workplace learning; work environment; learning conditions; gender; gender equality.; Informellt lärande; arbete; arbetsplatslärande; arbetsmiljö; villkor; kön; genus; jämställdhet; HR-personal; statlig myndighet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för vilka kontextuella villkor som HR- medarbetare inom Arbetsförmedlingen upplever påverkar möjligheterna till informellt lärande samt om dessa upplevelser skiljer sig åt mellan kvinnor och män. Studien är en kvalitativ enfallsstudie som är utförd på Arbetsförmedlingens HR-avdelning. LÄS MER