Sökning: "Information literacies"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Information literacies.

  1. 1. 'It makes things up like crazy!' : Swedish school librarians' perceptions on ChatGPT

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Emma Ingrid Cecilia Brinkåker Pantzar; [2023]
    Nyckelord :School library; school librarians; ChatGPT; AI technologies for information seeking; natural language AI; media and information literacy; infrastructural meaning-making; algorithmic imaginary; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of my thesis is to provide research-based insight into AI technologies for information seeking’s place in future school library operations. To achieve this aim, I am looking at Swedish school librarians’ perceptions and views on AI technologies for information seeking, especially in connection with their work on media and information literacy. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER

  3. 3. Information literacies in school and everyday life : Swedish young people’s information literacies in different contexts

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Lindbom; [2023]
    Nyckelord :Information literacies; credibility assessments; information seeking; source selection; young people; school; everyday life; information;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate how Swedish young people’s information literacies are learned and enacted in different contexts. This study contributes to the information literacies research area by comparing information literacies across contexts rather than focusing on either the school context or everyday life, which most previous research has done. LÄS MER

  4. 4. What do we talk about when we talk about algorithmic literacy? : A scoping review

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Melanie Augustinus; [2022]
    Nyckelord :algorithmic literacy; information literacy; algorithms; media literacy; digital literacy; algorithm awareness;

    Sammanfattning : Problem formulation, goal and objectives: Algorithms are ubiquitous in digital society, yet complex to understand and often hidden. Algorithmic literacy can be a useful concept when educating and empowering users. However, it is not uniformly defined or used, and the state of knowledge is unclear. LÄS MER

  5. 5. Ångest på biblioteket : En analys av fenomenet library anxiety ur ett begreppshistoriskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Martin Andersson; Josef Möller; [2020]
    Nyckelord :library anxiety; library literacy; library instruction; information anxiety; information overload; literacies; academic library; students; library users; librarians; librarianship; biblioteksångest; bibliotekarieprofessionen; kompetenser; litteraciteter; biblioteksdidaktik; bibliotekarier; användarstudier;

    Sammanfattning : Library anxiety has been a concept since 1986, when Constance A. Mellon coined the phenomenon through her qualitative study on feelings that students experienced when interacting with academic libraries. LÄS MER