Sökning: "Information och kommunikationsteknologi IKT"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden Information och kommunikationsteknologi IKT.

  1. 16. Digital kommunikation i förskolan : En kvalitativ fallstudie om hur digitala medier kan anvä̈ndas fö̈r kommunikation mellan hem och fö̈rskola

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Julia Dömstedt; Klara Sjöström; [2014]
    Nyckelord :förskola; kommunikation; digital kommunikation; kommunikationskanal; vårdnadshavare; personal; information- och kommunikationsteknologi; IKT;

    Sammanfattning : This study aims to research how digital media can be used for communication and information management between teachers at preschools and children’s homes. To get an understanding of this we have investigated which channels are being used and for what purposes. LÄS MER

  2. 17. Användningen av IKT på svenska museer och dess betydelse för museipedagogers yrkesutövning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Lundberg; [2014]
    Nyckelord :museipedagogik; pedagogik; information- och kommunikationsteknologi; lärande;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka användningen av information- och kommunikationsteknologi (IKT) på två svenska museer och dess betydelse för museipedagogernas yrkesutövning. Utifrån detta skapades tre frågeställningar som berörde huruvida museerna har en strategi för användningen av IKT, om museipedagogerna anser att IKT fungerar som ett stöd och i så fall på vilket vis samt hur deras kompetensutveckling i att använda IKT ter sig. LÄS MER

  3. 18. IKT : som ett pedagogiskt verktyg i förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Mia Dahl; Shanaz Saleh; [2014]
    Nyckelord :information och kommunikationsteknik; pedagogik; verktyg; läromedel;

    Sammanfattning : Vi vill med denna studie undersöka hur några pedagoger i förskoleklassen använder IKT(Informations- och kommunikationsteknologi) som ett verktyg i undervisningen. Vårt intresse ligger även i att undersöka pedagogernas inställning till IKT som pedagogiskt verktyg. LÄS MER

  4. 19. Marginaliserade aktörers inverkan på reglering och styrning av Internet : World Summit on the Information Society:s bidrag till nätets diskurs

    Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Matthew Williams; [2013]
    Nyckelord :digital divide; discourse; governance; ICT; information society; Internet; regulation; WSIS; digital klyfta; diskurs; IKT; informationssamhälle; Internet; reglering; styrning; WSIS;

    Sammanfattning : Sedan nätets begynnelse har regleringen och styrningen av Internet präglats av en västcentrisk och teknomeritokratisk diskurs som i mångt och mycket har exkluderat en stor del av världen från att aktivt delta i informationssamhällets utformning. I denna ordning har den amerikanska staten haft en priviligierad ställning genom dess indirekta kontroll över de s. LÄS MER

  5. 20. IKT i förskolan. En studie av hur pedagoger förhåller sig till informations-­ och kommunikationsteknologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ewa Grabowska; [2013]
    Nyckelord :IKT; Förskola; Lärande; Pedagoger; Kommunikation; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur pedagoger förhåller sig till informations-­‐ och kommunikationsteknologi (IKT) i förskolan. I denna studie har kvalitativ intervju använts som metod. Min empiri består utav intervjuer med tio pedagoger på två olika förskolor i södra Skåne. LÄS MER