Sökning: "Informations- och kommunikations teknik IKT"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Informations- och kommunikations teknik IKT.

  1. 1. Mobilen i skolan eller skolan i mobilen? Gymnasieelevers användning av, upplevelse av samt attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Karolina Hansson; [2022-09-12]
    Nyckelord :mobiltelefoner; attityder; användning; gymnasieelever; m-learning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasieelevers användning av, upplevelser av och attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet. Resultatet är tänkt att bidra med en kartläggning av de utmaningar och möjlig¬heter som den nya tekniken för med sig in i skolans verksamhet, och i och med detta utgöra ett bidrag till utvecklingen av skolans framtida strategier för val och användning av informations- och kommunikations¬¬teknologi. LÄS MER

  2. 2. EFL Teachers’ Experiences Teaching Online using ICT : A Case Study of the Transition from Classroom Teaching to Online Teaching during the COVID-19 Pandemic

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Ingemarsson; [2021]
    Nyckelord :EFL; ICT; emergency remote teaching; information technology; online teaching; distance education; COVID-19 pandemic; EFL; IKT; akut fjärrundervisning; informationsteknik; onlineundervisning; distansutbildning; COVID-19 pandemi;

    Sammanfattning : The aim of this research project was to contribute to the knowledge about the teaching practices taking place during the COVID-19 pandemic, by investigating the use of information and communication technology (ICT) in online teaching by five EFL (English as a foreign language) teachers and their experiences of transforming from classroom teaching to online teaching during the pandemic. Furthermore, this study has also investigated how these teachers believe online teaching has affected their students’ English learning. LÄS MER

  3. 3. IKT och specialpedagogik : En kvalitativ studie om hur specialpedagoger anser att IKT kan skapa förutsättningar för inlärning hos elever med inlärningssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :My Olausson; [2018]
    Nyckelord :Informations- och kommunikations teknik IKT ; inlärningssvårigheter; pedagog; specialpedagog; specialundervisning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna studie kartläggs hur specialpedagoger ansåg att IKT kunde användas i undervisningen för att skapa förutsättningar för inlärning hos elever med inlärningssvårigheter och vad som krävdes för att IKT skulle kunna användas, samt på vilka sätt specialpedagogerna ansåg att lärandemiljön kunde förändras för elever med inlärningssvårigheter i och med användningen av IKT i undervisningen. Studien baserades på mailintervjuer där nio informanter samtliga verksamma specialpedagoger i kommunala skolor i västra Sverige intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Rektor - ett arbete av vIKT. Hur rektorer ser på sambandet mellan sitt eget ledarskap, IKT som läromedel eller verktyg och SO- undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jonas Askne; [2015-06-02]
    Nyckelord :SO; didaktik; rektor; skolledare; ledarskap; IKT; källkritik; sociokulturellt; livsvärld;

    Sammanfattning : De senaste åren har skett en stor förändring kring både synen på och tillgång till modern teknik (informations- och kommunikations teknologi, IKT) i utbildningsmiljön. Detta är en naturlig utveckling. Skolan ska återspegla samhället och eleverna ska självklart lära sig både om och med datorer. LÄS MER

  5. 5. Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linn Sundin; [2015]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations-teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang.Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat inom fältet samt resultat från en empiriskstudie i årskurs 1-2. LÄS MER