Sökning: "Informations- och kommunikationsteknik IKT"

Visar resultat 21 - 25 av 196 uppsatser innehållade orden Informations- och kommunikationsteknik IKT.

  1. 21. Distansledarskap på en digital arbetsplats : Om hur ledarskap förändras och utmanas då det förmedlas via informations- och kommunikationsteknik vid distansarbete

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Erik Karlström; Jacob Rhan; [2021]
    Nyckelord :IKT-förmedlat distansledarskap; ansikte-mot-ansikte-ledarskap; digital arbetsplats; distansarbete; e-ledarskap; Covid-19-pandemin;

    Sammanfattning : Den digitala transformationen av arbetsplatsen har enligt Bartsch et al. (2020) påskyndas av att många verksamheter till följd av Covid-19-pandemin tvingats övergå till distansarbete. LÄS MER

  2. 22. M-MIMO Map Based Positioning in Wireless Networks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Zitong Xu; [2021]
    Nyckelord :Massive MIMO; Positioning; AoA; Wireless Networks; MATLAB; Massiv MIMO; Positionering; AoA; Trådlösa Nätverk; MATLAB;

    Sammanfattning : The next generation 5G systems has attracted more and more attention to the rapid development of information and communication technology (ICT). Positioning is an important research area in 5G mobile networks, especially in M-MIMO wireless networks. LÄS MER

  3. 23. Digital kompetens i undervisningen : En studie om likheter och skillnader i Uppsalas kommunala skolor årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lova Nilsson; Caroline Nygren; [2020]
    Nyckelord :Digital kompetens; ramfaktorteorin; socioekonomiska förhållanden; teknologiska och pedagogiska innehållskunskaper TPACK ; informations- och kommunikationsteknik IKT ;

    Sammanfattning : Den nionde mars 2017 beslutade regeringen att digital kompetens skulle skrivas in i styrdokumenten och börja gälla senast juli 2018. Syftet med förändringarna var att tydliggöra skolans uppdrag samt att förstärka elevers digitala kompetens. LÄS MER

  4. 24. Identifying Users, Customers and Stakeholders : A Case Study of Salta Friends AB’s Application for the Persons with Disabilities

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :YUE SHI; VINEETA PENDSE; [2020]
    Nyckelord :People with disabilities; ICT Applications; Revenue Models; Customers; Users; Personer med funktionshinder; IKT-program; intäktsmodeller; kunder; användare;

    Sammanfattning : När man utvecklar en applikation för informations- och kommunikationsteknik (ICT) som syftar till att hjälpa funktionsnedsatta individer är det viktigt att ta hänsyn till deras utmaningar och behov. Samtidigt är det också viktigt att förstå svårigheten i att utforma en universell ICT-applikation som ska passa dem alla på grund av deras motstridiga behov och kapacitet. LÄS MER

  5. 25. Studie- och yrkesvägledares upplevelser av e-vägledning : Möjligheter och utmaningar med IKT i vägledningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jenny Holmgren Ejderfelt; Madeleine Åsbrink; [2020]
    Nyckelord :e-vägledning; studie- och yrkesvägledare; CIP-teorin; IKT; informations- och kommunikationsteknik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever att e-vägledning fungerar i syfte att öka elevernas valkompetens. Studien utgick från frågeställningar kring hur studieoch yrkesvägledare upplever e-vägledning samt vilka utmaningar och möjligheter det finns med evägledning jämfört med traditionell face-to-face vägledning. LÄS MER