Sökning: "Informationskompetens undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Informationskompetens undervisning.

  1. 1. En modernisering av källkritisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johan Hansson; Kevin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Source criticism source evaluation student critical evaluation internet sources online sources classroom internet credibility middle school evaluate web sources; källkritik i skolan källkritik kritisk granskning informationskompetens internet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna översikt har varit att presentera aktuella metoder för den källkritiska undervisningen i högstadiet. Vår frågeställning genom arbetet har varit, “vilka metoder kan lärare undervisa om inom källkritik för att lära ut ett källkritiskt förhållningssätt?” Genom systematiska sökningar i olika databaser valde vi ut tio artiklar som kunde hjälpa oss att besvara vår frågeställning. LÄS MER

  2. 2. Högskolebibliotekariers syn på sin roll som informationsexpert : Undervisning utifrån teorier eller meningsskapande i organisationer?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Felix Palmqvist; [2022]
    Nyckelord :teaching; academic librarians; information literacy; sensemaking; lifelong learning; information expert; undervisning; högskolebibliotekarier; informationskompetens; meningsskapande; livslångt lärande; informationsexpert;

    Sammanfattning : Problemställning och syfte: Syftet med studien är att undersöka högskolebibliotekariens roll som informationsexpert inom ett undervisningssammanhang. Detta görs genom att undersöka hur högskolebibliotekariers meningsskapande relaterar till deras förutsättningar att kontrollera och utveckla sitt professionella kunskapsområde i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Academic library instruction on critical evaluation of sources and information : A content analysis of Swedish university library websites

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Emma Johansen; [2022]
    Nyckelord :Academic library; Instruction; Critical thinking; Source evaluation; Information literacy; Media and information literacy; Content analysis; Website; Universitetsbibliotek; undervisning; kritiskt tänkande; källkritik; informationskompetens; medie- och informationskunnighet; innehållsanalys; webbplats;

    Sammanfattning : This master thesis examines how Swedish university libraries are instructing their students on topics related to the critical evaluation of sources and information. The method of analysis was a quantitative and qualitative content analysis of the external websites of Sweden’s public university libraries to determine what modes of instruction are being offered, and how these services are being described and made accessible to their users. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i informationssökning – Vad, hur och varför? : En kvalitativ och didaktisk studie av Uppsala universitetsbiblioteks undervisning i informationssökning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Nils Rosén; [2020]
    Nyckelord :Didactics; Library didactics; The three didactic questions; Teaching; Information retrieval; Information literacy; University libraries; Didaktik; biblioteksdidaktik; de tre didaktiska frågorna; undervisning; informationssökning; informationskompetens; universitetsbibliotek; högskolebibliotek;

    Sammanfattning : The thesis aim is to get an understanding of how Uppsala University Library teaches about information searching and with this gain an insight on positive and working aspects in the teaching and how it can be developed for the better. To achieve these aims, three didactic questions were used as an overall theme and as a base for the research questions. LÄS MER

  5. 5. Goda språkstrategier i samhällskunskap på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simaa Haidar; Anders Hermansson; [2020]
    Nyckelord :Elevens motivation; empowerment; gymnasium; högstadiet; läslyftet; lässtrategier; media och informationskompetens; samhällskunskap; språklig förmåga; språkstrategier; språkutveckling; svenskämnet; transspråk;

    Sammanfattning : Att kombinera svenskämnet med samhällskunskap kan bli en framgångsrik undervisningsmetod, visar den samlade språkstrategiska forskningen. Ämnesövergripande undervisning har flera fördelar för läraren. Elevens förmåga, behov av stöttning och kunskapsmål, kan bedömas utifrån fler perspektiv. LÄS MER