Sökning: "Inga James"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Inga James.

  1. 1. A multilingual advantage, or lack thereof? : A comparative study of executive functions in bilinguals and multilinguals

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Greek Selin; Calum James; [2021]
    Nyckelord :multilingualism; bilingualism; executive functioning; cognition; inhibition; switching;

    Sammanfattning : The present study aimed to examine how bilinguals and multilinguals performed in executive functioning measures as well as potential differences in performance in terms of number of languages spoken and language proficiency. A sample of 191 participants between the ages 50-75 who spoke 1-5 languages were administered six executive functioning tasks measuring inhibition and switching performance. LÄS MER

  2. 2. En fallstudie av The Travelling Transect : att upptäcka en plats i analys och design

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Emma Henriksson; [2019]
    Nyckelord :The Travelling Transect; transekt-er; Ytterön; platsanalys; efemära aspekter; designprocess;

    Sammanfattning : Platsanalysen är en central och väsentlig del av designprocessen inom landskapsarkitektur för att den är med och skapar förståelsen av en plats såväl som ett landskaps förutsättningar. Designprocessen begränsas ofta av en kort tidsram med få eller inga platsbesök. LÄS MER

  3. 3. "Liksom man ser ju hur det har utvecklats nu och då utvecklas det ju mer i framtiden". En sociokulturell analys av barns historiemedvetande

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joel Rudnert; [2010]
    Nyckelord :children’s historical consciousness; focus groups with children; narrative schematic templates;

    Sammanfattning : Enligt den svenska läroplanen, LPO 94, är utvecklandet av elevernas historiemedvetande en av de viktigaste uppgifterna för undervisningen i ämnet historia. Det finns dock i forskningen ännu inga vedertagna beskrivningar av hur ett historiemedvetande känns igen i elevers uttryck och hur en progression av detta medvetande kan mätas. LÄS MER