Sökning: "Ingela Eriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Ingela Eriksson.

  1. 1. Patienter med kronisk njursvikt och deras upplevelser av att leva med hemodialys : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap; Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Ingela Rensbo; Rasmus Salin; [2019]
    Nyckelord :Living with; Chronic kidney disease; Hemodialysis; Experiences.; Att leva med; Kronisk njursvikt; Hemodialys; Upplevelser.;

    Sammanfattning : Bakgrund:Njurarnas huvudfunktioner har en vital roll och är en förutsättning till att upprätthålla kroppens balans. Kronisk njursvikt orsakar en kraftig reducering av funktionerna och i värsta fall kan njurarna helt sluta att fungera. Tillståndet leder till döden om inte dialysbehandling eller njurtransplantation genomförs. LÄS MER

  2. 2. Stöd till individer med typ 2-diabetes och bristande glykemisk kontroll : - en litteratur översikt

    Magister-uppsats,

    Författare :Ingela Englund; Malin Eriksson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Förekomsten av typ 2-diabetes ökar kraftigt över hela världen och är en allvarlig progressiv sjukdom. Behandlingssyftet för alla individer med diabetes är att minska individens symtom, samt förebygga komplikationer som sjukdomen kan ge. LÄS MER

  3. 3. "När hedern är starkare än kärleken till sitt eget barn" : En kvalitativ intervjustudie om hur skolkuratorer förklarar hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierLinköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierLinköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Ingela Eriksson; Sandra Andrén; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur skolkuratorer beskriver hedersrelaterat våld och förtryck. Vidare vill vi undersöka vilka förklaringsperspektiv skolkuratorerna använder sig av och om det påverkar deras agerande gällande hedersrelaterat våld och förtryck. LÄS MER

  4. 4. Den reciproka undervisningens betydelse för läsförståelsesvaga elever i åk 2 och 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier; Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ingela Eklund; Mari Eriksson; [2017]
    Nyckelord :reading comprehension; intervention; poor comprehension; metacognition; sociocultural interaction.;

    Sammanfattning : The aim of this study was to find out whether six weeks of reciprocal teaching in grade 2 and 3 would improve pupils text comprehension. Students’ text comprehension was assessed with a standardized test and by analysing students’ use of meta-cognitive strategies in a conversation about a text. LÄS MER

  5. 5. "Att prata kring texterna är A och O" : En studie om lärares syn på forskning om läsförståelse och tankar om planering av läsförståelseundervisning med avseende på elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Petra Eriksson; Ingela Lund; [2016]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelseforskning; läsförståelseundervisning; lässtrategier; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera vilka teoretiska kunskaper några lärare på grundnivå beskriver att de har om läsförståelse och hur de beskriver att de planerar och undervisar i läsförståelse med avseende på elever med läs- och skrivsvårigheter. För att uppfylla vårt syfte använde vi en kvalitativ ansats. LÄS MER