Sökning: "Ingmar Bergman och religion"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Ingmar Bergman och religion.

  1. 1. "Det kanske inte finns någon där" : En tematisk analys av forskning om Ingmar Bergman och religion

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Lucy Aho; [2020]
    Nyckelord :Ingmar Bergman; film; religion; film och religion; Ingmar Bergman och religion; tematisk analys; metaanalys;

    Sammanfattning : Denna rapport är en metaanalys av forskning inom fältet film och religion som handlar Ingmar Bergman och religion. Syftet är att redogöra för framträdande religiös tematik i forskning om Ingmar Bergmans filmer. Metoden som har använts kan kallas för ”en tematisk analys av en litteraturöversikt”. LÄS MER

  2. 2. Människa eller karikatyr? En jämförelse mellan pastor Manders i Henrik Ibsens Gengangere och pastor Manders i Ingmar Bergmans översättning och bearbetning av samma pjäs.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Peter Kostenniemi; [2012-11-08]
    Nyckelord :Dramatik; Pastor Manders; Henrik Ibsen; Gengangere; Ingmar Bergman; Teaterstudier;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. ”Guden tiger och människorna pratar” - en studie av gudsbilden i Ingmar Bergmans filmer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Ludvig Lindelöf; [2011-09-16]
    Nyckelord :Ingmar Bergman; God; silence of God; images of God; religion; cinema; movie theory; The seventh seal; The Magician; Through a glass darkly; Winter light; The silence; Persona; Cries and whispers.;

    Sammanfattning : The study is aimed at investigating the images of God, or how God is percepted, that is being presented in the artistic work of Ingmar Bergman, and how they differ from each other. The films that are being analysed in this study is The seventh seal (1957), The Magician (1958), Through a glass darkly (1961), Winter light (1963), The Silence (1963), Persona (1965) and Cries and whispers (1973). LÄS MER

  4. 4. Bilden av konstnären och dess utveckling i Ingmar Bergmans filmer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Gustav Kallin; [2008]
    Nyckelord :Bergman; Ingmar; konstnär; existentiell problematik; Cinema theory and history; Filmvetenskap; History of philosophy; history of ideas; Filosofins historia; idéhistoria; Arts and Architecture; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : I Ingmar Bergmans filmer förekommer det ofta olika typer av konstnärer eller dess "likar", enligt Bergman (i form av t ex gycklare). Dessa rollfigurer belyser inte enbart konstnärliga spörsmål utan deras främsta uppgift är kanske att fungera som en slags "ställföreträdare" - eller en symbol för människan - eftersom just konstnärerna i hög omfattning tangerar mer djupa allmänmänskliga frågor i Bergmans filmer. LÄS MER