Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Det kräver bara lite mer tid och det kräver bra personer omkring dig." : Unga vuxna med rörelsehinder berättar om sin skoltid.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ingrid Dahlberg Nylund; [2013]
    Nyckelord :Cerebral Palsy; disability; disabled; inclusion; life history; listen to students voices; bullying; normalization principle; physical disabilities; teaching assistant; school day; educational biography; Cerebral Pares; funktionshinder; funktionsnedsättning; inkludering; livshistoria; lyssna till elevers röster; mobbning; normaliseringsprincipen; rörelsehinder; elevassistent; skolvardag; utbildningsbiografi;

    Sammanfattning : Utifrån Normaliseringsprincipen och demokratiska strömningar under andra hälften av 1900-talet påbörjades på skolområdet en integreringsprocess. Begreppet inkludering introducerades senare för att markera skolans ansvar i frågan. Trots inkluderingsuppdraget har avskiljande lösningar inom skolan åter blivit vanliga. LÄS MER

  2. 2. En studie om förskolors kartläggning av barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språk och litteratur, SOL; Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ingrid Dahlberg; Anette Bengtsson; [2010]
    Nyckelord :kartläggning; barns språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka behovet av att i förskolan kartlägga barns språkutveckling. Vi har även studerat i vilket syfte kartläggning sker och vilka metoder som används. Särskilt intresse har riktats mot TRAS - Tidig Registrering Av Språkutveckling, och några pedagogers uppfattning om detta material. LÄS MER

  3. 3. Han går mest omkring och stör : En textanalys av ansökningar om särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lena Arvidsson; Ingrid Dahlberg Nylund; [2008]
    Nyckelord :Särskilt stöd; textanalys; normalitet; skolsvårigheter; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Kravet på dokumentation av elever har ökat starkt sedan den målstyrda skolan infördes. Skolorna ska skriva individuella planer för varje elev samt åtgärdsprogram för elever som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Diagnosens vara eller icke vara : En kvalitativ studie om speciallärares/specialpedagogers syn på fenomenen ADHD och DAMP

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Dahlberg; Ingrid Eriksson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim & Questions at issue The aim of our study is to study how special teachers/special educationalists in schools of Stockholm look at the phenomenon ADHD/DAMP. We have looked into their view on the diagnose, compared to the two different kinds of research visions about the diagnosis who are known in Sweden today. LÄS MER