Sökning: "Ingvor Kan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Ingvor Kan.

  1. 1. Stöd i högre utbildning : Universitetslärares erfarenheter av stöd till studenter med funktionsnedsättning

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Ingvor Berndt; [2015]
    Nyckelord :university teachers; disabled students; disability politics; the dilemma perspective; life-world; universitetslärare; studenter med funktionsnedsättning; funktionshinderspolitik; dilemmaperspektiv; livsvärld;

    Sammanfattning : Med syfte att undersöka universitetslärares erfarenheter och uppfattningar om stöd till studen-ter med funktionsnedsättning i högre utbildning samt tillgänglighets- och likabehandlingsar-bete har lärare intervjuats och deltagit i en associationsstudie. Studien är genomförd inom fyra professionsutbildningar på ett universitet. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och Marte Meo handledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Ingvor Carlsson; Helena Thorp; [2013]
    Nyckelord :Marte Meo; interaction; supervising; children with special needs; developing support; Marte Meo; samspel; handledning; barn i behov av särskilt stöd; utvecklingsstödjande dialog;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers skilda uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och deltagandet i Marte Meo handledning. Studien är en kvalitativ studie med en fenomenografisk ansats som bygger på intervjuer med ett antal pedagoger i förskola och skola. LÄS MER

  3. 3. Att synliggöra det osynliga barnet : Förskollärares uppfattningar om strategier som inkluderar inåtvända barn

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Ingvor Eriksson; [2012]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; inklusion; inåtvänd;

    Sammanfattning : Förskolans uppdrag är bland annat att skapa goda lärande miljöer och lärandetillfällen som är anpassade efter barns individuella behov. Syftet med denna studie var att undersöka vilka pedagogiska strategier förskollärare i förskolan använder för att inkludera de barn som anses vara inåtvända. LÄS MER

  4. 4. Diabeteskonsulent - en möjlig funktion för att förbättra stödet till barn med typ 1 diabetes i skolan

    Master-uppsats, The Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare

    Författare :Ingvor Andersson; [2012]
    Nyckelord :Child; type 1 diabetes; needs; diabetes resource nurse; Barn; typ 1 diabetes; skola; stöd; diabeteskonsulent;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund: Typ 1 diabetes är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna bland barn. Målet för all diabetesbehandling hos barn är att normalisera blodsockernivån för att undvika senkomplikationer i vuxen ålder. Eftersom barnet tillbringar en stor del av dagen i skolan så behöver behandlingen fungera bra under skoldagen. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeuters erfarenheter och kunskaper om förskrivning av kognitiva hjälpmedel för personer med demens

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Urvi Mistry; Sofia Thorin; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetets art: Uppsatsarbete omfattande 15 högskolepoäng C, inom ämnet arbetsterapi. Svensk titel: Arbetsterapeuters erfarenheter och kunskaper om förskrivning av kognitiva hjälpmedel för personer med demens. LÄS MER