Sökning: "Inköp"

Visar resultat 1 - 5 av 916 uppsatser innehållade ordet Inköp.

  1. 1. SVERIGES MEST HÅLLBARA LIVSMEDELSKEDJA - JA TACK! - En jämförande kritisk retorikanalys av hur Coop och Lidl kommunicerar sitt miljöfokuserade CSR-arbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Eklöf; Elin Eriksson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; legitimitet; varumärke; Coop; Lidl;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och jämföra livsmedelskedjorna Coop och Lidls retorik kopplat till miljöfokuserad CSR-kommunikation som används på de egna webbplatserna och det sociala mediet Instagram.Teori: Corporate Social Responsibility, varumärkeskommunikation, retorik, legitimitetMetod: Kritisk retorikanalysMaterial: Texter om hållbarhet och miljö på hemsidorna och fyra inlägg från respektiveföretagens nationella Instagramkonto. LÄS MER

  2. 2. Ett kök kommer lastat En fallstudie på Derome Bygg & Industri med fokus på bygglogistik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Örnqvist; Amanda Wånggren; [2021-06-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bygglogistik är ett högaktuellt ämne som ännu är relativt outforskat. Det innefattar olika aktörerssamarbetsförmåga genom hela försörjningskedjan och såväl samarbetet med kunder ochleverantörer som den enskilda organisationens logistikfunktion spelar en betydelsefull roll förföretaget. LÄS MER

  3. 3. Coronapandemins påverkan på Volvo Cars inköpsavdelning på huvudkontoret i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Yasin Erdogdu; Bljodin Ismaili; [2021-06-30]
    Nyckelord :Coronapandemin; covid-19; krishantering; kommunikation; strategiskt inköp; inköpsavdelning; Volvo Cars;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur en inköpsavdelning på ett globalt företagsom Volvo Cars blivit påverkade av coronapandemin och hur de har hanterat krisen.Coronapandemin som anses vara den allvarligaste krisen som den globala befolkningengenomskådat sedan andra världskriget, har skapat enorma problem för företag. LÄS MER

  4. 4. En analys av möjligheten att påverka konsumenters beteende till att acceptera en längre leveranstid, till förmån för mer hållbara transporter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Nilsson; Elsa Hall Andreasson; [2021-06-30]
    Nyckelord :E-handel; leveranstid; konsumentbeteende; motivation; B2C; värderingsstyrd handel; hållbarhet;

    Sammanfattning : Som en följd av den tekniska utvecklingen har e-handeln ökat kraftigt och omsättningen har mångdubblats under det senaste decenniet. Den ökade e-handeln har lett till lägre fyllnadsgrader och mindre effektiva rutter. Detta har i sin tur resulterat i ökade utsläpp och en större miljöpåverkan. LÄS MER

  5. 5. Kategoristyrning i offentlig upphandling

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Henrik Hellberg Lizama; [2021-01-27]
    Nyckelord :Kategoristyrning; Offentlig upphandling; Strategiskt inköp; Effekter;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om effekterna av kategoristyrning (en metod för strategiskt inköp) när den tillämpas i offentlig upphandling. Detta genom att undersöka vilka effekter som den förväntas leda till och vilka den leder till. LÄS MER