Sökning: "Inköpsprocesser"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade ordet Inköpsprocesser.

  1. 21. Vikten att följa trender - en inköpares dilemma? : En tvärsnittsstudie om beslutsfattandet inom svenska modeföretags inköpsprocesser

    Kandidat-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lovisa Sundqvist; Annie Wrang; [2014]
    Nyckelord :Trends; Trend analysis; Trend forecasting agencies; Decision; Risks; Uncertainty; Purchasing; Fashion company; Fashion Industry.; Trender; Trendanalyser; Trendbyråer; Beslut; Risk; Osäkerhet; Inköp; Modeföretag; Modebranschen;

    Sammanfattning : Sedan millenniumskiftet förändrades modevärlden radikalt av fler säsonger, ökad mångfald av trender samtidigt som trendernas livslängds blev allt kortare. Hos inköparna på de stora klädbolagen ställs det idag ett allt större krav att veta vad som kommer att sälja i framtiden. LÄS MER

  2. 22. Effektivisering av inköpsprocessen i modeföretag via olika styrmetoder i interorganisatoriska relationer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victoria Back; [2013-09-12]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; Interorganisatoriska relationer; Modebranschen; Supply Chain; Buying process; Management Control; Interorganizational Accounting; Bussiness relation;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Inköpsfunktionen har under de senaste åren fått en allt mer strategisk betydelse för organisationer. De strategiska inköpsbesluten blir därför allt viktigare och siktar mot att skapa effektiviseringar och kostnadsfördelar i processen. LÄS MER

  3. 23. InköpsPRocesser : En undersökning av varför organisationer köper PR-konsulttjänster

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linda Asplund; Maria von Heijne; [2012]
    Nyckelord :PR-konsulter; inköp; nätverk; relationer; institutionell påverkan; flerperspektivistiskt synsätt;

    Sammanfattning : Inköp av PR-konsulttjänster har ökat explosionsartat i Sverige under de senaste två decennierna. Organisationer investerar stora summor i PR-konsulttjänster men trots detta saknas det studier som tar köparnas perspektiv som utgångspunkt. Denna studie syftar till att undersöka varför organisationer köper in PR-konsulttjänster. LÄS MER

  4. 24. Svinnet som försvann - en fallstudie av CSR på ICA Malmborgs Tuna

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Hagberg; Desirée Holmberg; [2011]
    Nyckelord :Företagsledning; management; Management of enterprises; Ansvarstagande; Resurskocken; Matsvinn; ICA Tuna; CSR; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att beskriva och analysera hur ICA Tuna i Lund aktivt arbetar med att reducera matsvinn genom projektet Resurskocken. Genom en fallstudie av Resurskocken vill vi visa hur denna livsmedelsbutik på ett konkret sätt realiserar företagsansvar, CSR, och förenar det med lönsamhet. LÄS MER

  5. 25. Elektroniskt inköpsstöd inom offentlig sektor

    Magister-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Mikael Hacksell; [2011]
    Nyckelord :offentlig sektor; upphandling; inköp; e-handel; inköpssystem; e-inköp;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att redovisa vad som skett de senaste åren vad gäller elektroniska inköp i offentlig sektor i Sverige och jämföra med de krav som ställts. Det beskrivs i vilken mån inköpssystemen stöder de inköpsprocesser offentlig sektor har. LÄS MER