Sökning: "Inkluderande essä"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Inkluderande essä.

  1. 1. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Ström; Sofia Ylitalo; [2023]
    Nyckelord :Including; leisure center; equality; norms; gender; teacher; leadership; norm-critical; Inkludering; fritidshem; jämställdhet; normer; genus; fritidshemslärare; ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER

  2. 2. De ropar efter mig : Om inkludering som dilemma i förskoleklass.

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Inclusion; Exclusion; Children in need of special support; Pre-school class; Special eduction group; Inkludering; Exkludering; Barn i behov av särskilt stöd; Förskoleklass; Särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning :   My essay begins with a story of one day in pre-school class. It is about how I, as a preschool teacher, find it challenging to work with inclusion of children in need of special support. It is also about the feeling of inadequacy experienced by a teacher, single handedly covering a proportionally large group of children. LÄS MER

  3. 3. Inkluderingens dilemma : Vetenskaplig essä om en resurspedagogs roll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Carolina Orrego Veliz; [2016]
    Nyckelord :one-on-one support worker; inclusion; preschool; practical knowledge; special educational adaptations; autism; resurspedagog; inkludering; förskola; praktisk kunskap; specialpedagogiska anpassningar; autism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska vad rollen som resurspedagog i en inkluderande förskoleverksamhet innebär. Denna roll ser olika ut beroende på vilket behov av särskilt stöd barnet i fråga är i. Därför utgår uppsatsen från författarens roll i sitt dagliga arbete med Molly, ett barn med diagnos inom autismspektrumet. LÄS MER

  4. 4. När det enkla blir svårt : Svårigheten med att veta om vi arbetar inkluderande

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jennie Söderström; Helène Jonsson; [2016]
    Nyckelord :Inclusion; recreation centre; power; reflection; essay; Inkludering; fritidshem; makt; reflektion; essä;

    Sammanfattning : This work are based on two different stories which both describes the challenges in incorporating the children in work. In the first story we meet a 7-year-old girl, Nina. She is misunderstanding an art assignment. She is interacting with the pedagogue that is trying to understand what made Nina choose that specific picture. LÄS MER

  5. 5. Samlingen : Tvång eller valfrihet?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elin Ungman; [2015]
    Nyckelord :Circle time; Childrens influence; power relations; norms; ethics; Samling; barns inflytande; maktrelationer; normer; etik;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka frågor kopplade till samlingens roll på förskolan och det dilemma som pedagoger ställs inför då barn inte vill delta. Det undersökningsmaterial som essän utgår från är en självupplevd samlingssituation, skriven som en berättelse. Denna situation är komplex och väcker många frågor. LÄS MER