Sökning: "Inkluderande undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 308 uppsatser innehållade orden Inkluderande undervisning.

  1. 1. Matematiklärares möten med elevers olika behov En kvalitativ studie om hur lärare strävar efter en inkluderande matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Åsa Hildesson Nisén; Annika Karlsson Norrstad; [2020-02-25]
    Nyckelord :Matematikundervisning; likvärdighet; relationell pedagogik; livsvärlden; mångfald; inkludering;

    Sammanfattning : SyfteLikvärdigheten i svensk skola sjunker och skolsegregationen ökar. Matematik är det ämne där lägst andel elever i årskurs 6 och 9 blir godkända. Studiens syfte är att studera matematiklärares erfarenheter av möten med elevers mångfald och olika förutsättningar i ordinarie matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. HUR LYCKAS EN SKOLA MED ETT (O)FÖRVÄNTAT BRA RESULTAT? En fallstudie om organisering och samverkan kring elever i behov av stöd i matematik på en mångkulturell F–9 skola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Barbro Andersson; [2020-01-16]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; elever i behov av stöd i matematik; samverkan; mångkulturell skola; relationell pedagogik; PeRL;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ur ett relationellt perspektiv synliggöra hur en mångkulturell skola organiserar matematikundervisningen och hur personalen samverkar kring elever i matematiksvårigheter. Studien bidrar med kunskap om hur en mångkulturell skola skapar möjligheter för elever i behov av stöd i matematik. LÄS MER

  3. 3. ”Det handlar om att öppna dörrar” : En kunskapsöversikt över hur forskningendefinierar interkulturell historieundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Carlsson; Nathalie Hansson; [2020]
    Nyckelord :interkulturell; historieundervisning; undervisning; inkludering; identitet; historiemedvetenhet;

    Sammanfattning : I ett mångkulturellt samhälle krävs en interkulturell undervisning. Syftet med vårkunskapsöversikt är att undersöka kunskapsläget inom den interkulturella undervisningen i historieämnet samt vilka möjligheter det inkluderande klassrummet ger till identitetsskapande och identitetsutveckling för alla elever som vistas i den. LÄS MER

  4. 4. Inkludering som perspektiv och verklighet : synen på inkludering hos grundsärskolans pedagoger

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Victoria Löfqvist; [2020]
    Nyckelord :A school for all; inclusion; intellectual disability; participation; primary school for children with intellectual disabilities; Delaktighet; en skola för alla; grundsärskola; inkludering; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilken uppfattning pedagoger som arbetar med elever som tillhör grundsärskolan har om inkludering som begrepp och hur de arbetar med att få eleverna att uppleva delaktighet. Vilka möjligheter och hinder anser de finns för att uppnå en inkluderande skola för särskoleelever. LÄS MER

  5. 5. Lärares strategier för att anpassa undervisningen till elever med en ADHD diagnos.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Horneby; Emilie Olofsson; [2020]
    Nyckelord :ADHD; strategier; inkludering; undervisning; lärare.;

    Sammanfattning : I den här studien är syftet att bidra med kunskap om hur lärare kan förbättra sin undervisning och göra undervisningen inkluderande för elever med Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD). Metoden som används i denna studie är fallstudie och för att samla in data användes observationer och intervjuer. LÄS MER