Sökning: "Inkludering av barn i behov av särskilt stöd : en analys av fem intervjuer"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Inkludering av barn i behov av särskilt stöd : en analys av fem intervjuer.

  1. 1. "Alla barns lek ska få räknas och vara viktig" : En kvalitativ studie av förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkludering i lek för barn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Fröberg; Rebecka Stenholm; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lek; specialpedagogiska perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkludering i lek för barn i behov av särskilt stöd. Vi har formulerat fyra forskningsfrågor för att uppnå syftet med studien, vilka handlar om barn i behov av särskilt stöd, inkluderande arbetssätt, utmaningar med inkludering och hur leken kan vara till hjälp. LÄS MER

  2. 2. En förskola för alla: inkludering i förskolan och pedagogernas arbetssätt : Förskollärarens uppfattningar kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd och en inkluderande förskolemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jönsson; Belma Basic; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Barn med särskilda behov; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskollärare ser på begreppet inkludering och hur förskollärarna arbetar med inkludering av barn med särskilda behov, samt vilka svårigheter som kan upplevas i det inkluderande arbetssättet. Våra frågeställningar är: Hur ser pedagogerna på begreppet inkludering och hur arbetar de med inkludering av barn med särskilda behov?Hur anpassar pedagogerna verksamheten till barn med särskilda behov?Vilka utmaningar medför ett barn med särskilt behov? För att få svar på våra frågeställningar intervjuade vi fem förskollärare, förskollärarna var från sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd : en analys av fem intervjuer och observationer av hur skolan kan arbeta med inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Hanna Persson; [2010]
    Nyckelord :inkludering; segergering; barn i behov av särskilt stöd; lek; samspel; utveckling; samhälle.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur man kan arbeta med inkludering av barn i behov av särskilt stöd och varför inkludering är viktigt. Arbetet utgår från en rektor och fyra lärares syn på ämnet. Arbetet innehåller även en begreppsgenomgång av de mest relevanta begreppen. LÄS MER

  4. 4. Om möjligheter och begränsningar vid inkludering av barn och ungdomar med funktionsnedsättningar inom idrottsföreningar. 

    Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS); Centrum för forskning om välfärd, hälsa och idrott (CVHI)

    Författare :David Lindberg; [2009]
    Nyckelord :Adolescence; Children; Disabilities; Including; Responding Association leader; Sports Association; Obstacles; Opportunities; Barn och ungdomar med funktionsnedsättningar; Bemötande; Föreningsidrott; Föreningsledares erfarenheter; Hinder; Inkludering; Möjligheter;

    Sammanfattning : IntroduktionUtifrån den samhällssyn som råder diskrimineras ofta personer med funktionsnedsättningar genom att betraktas som otillräckliga för att inkluderas i samhället. Inkludering av barn och ungdomar inom idrottsorganisationer ser olika ut. LÄS MER