Sökning: "Inkludering"

Visar resultat 21 - 25 av 3578 uppsatser innehållade ordet Inkludering.

  1. 21. Barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar för att få barn i behov av särskilt stöd inkluderade i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sophie Olsson; Elin Nyberg; [2024]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; anpassning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd och hur de blir inkluderade i förskolan. För att besvara studiens syfte har vi formulerat två frågeställningar: Vilken syn har förskollärare på barn i behov av särskilt stöd? Hur inkluderas barn i behov av särskilt stöd i den dagliga verksamheten i förskolan i samband med lek, undervisning och aktiviteter?   Den föreliggande studien använder sig av en kvalitativ forskningsmetod och baseras på semistrukturerade intervjuer med sex stycken förskollärare, geografiskt utspridda inom Sverige. LÄS MER

  2. 22. Vägen mot inkludering: : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och anpassningar utifrån barn med specialpedagogiska behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Daniella Levin; Lara Sorani; [2024]
    Nyckelord :Specialpedagogiska behov; resurs; barns utveckling; ramfaktor; inkludering; specialpedagogisk utbildning; bildstöd;

    Sammanfattning : Denna studie syftar på att undersöka hur förskollärare beskriver hur de anpassar verksamheten för barn med specialpedagogiska behov utifrån deras erfarenheter. Vilka hinder och möjligheter förskollärarna kan stöta på när de anpassar verksamheten. LÄS MER

  3. 23. Inkludering av elever i ett mångkulturellt klassrum inom religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fia Kallertin; Sara Lundh; [2024]
    Nyckelord :Grundskolan; inkludering; lärande; multikulturell; mångfald; religionsundervisning; religiös undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få syn på problematik som kan uppstå inom religionsundervisningen som resultat av ett multikulturellt klassrum med en religiös mångfald. Vi skriver detta arbete eftersom vi vill inspirera till att öka inkluderingen av alla elever genom att synliggöra olika perspektiv och förhållningssätt som kan tillämpas i klassrummet. LÄS MER

  4. 24. Att leda genom barriärer : Chefers upplevelser av att hantera barriärer mot arbetsplatsdigitalisering 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elias Jägerroth Iwenstam; Kaisa Seger; [2024]
    Nyckelord :Ledarskap; Förändringsarbete; Digitalisering; Barriärer; Motstånd;

    Sammanfattning : Digitalisering är något som tagit fart de senaste decennierna och som expanderar i hög takt, i privatliv såväl som i arbetslivet och kan ses som en av de primära faktorer som leder till en omvärldsdriven förändringsprocess. Kandidatuppsatsen baseras på en kvalitativ ansats och ämnar utforska två aspekter av förändringsprocesser som drivs av digitaliseringen: hur barriärer, det vill säga motstånd, hanteras och vad de bakomliggande orsakerna kan vara till att barriärer uppstår. LÄS MER

  5. 25. Det är skillnad på flyktingar och “flyktingar”: En diskursanalys av sverigedemokratiska och högerorienterade medierepresentationer angående flyktingströmmarna 2015 och 2022

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Katrin Khalaf; [2024]
    Nyckelord :flyktingströmmarna; ukrainska flyktingar; flyktingkrisen; diskurs; diskursanalys; vi och dom; sårbarhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie utgörs av en diskursanalys av sverigedemokratiska och andra högerorienterade inlägg i svenska medier, särskilt nyhets- och debattartiklar, för att undersöka skillnader i responsen mot flyktingströmmar under 2015 och 2022. Frågeställningen fokuserar på hur och varför medierapporteringen och debatten skiljer sig åt. LÄS MER