Sökning: "Inkluderingsbegreppet"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade ordet Inkluderingsbegreppet.

  1. 6. Alla barns rätt till inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Meri Andersen; Malin Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Barnböcker; högläsning; förskolan; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur läroplanen för förskolan definierar inkludering för alla barn samt hur det tolkas och realiseras i praktiken, i relation till ramfaktorer. Inkluderingsbegreppet i styrdokument skrivs tolkningsvis fram, något ospecifikt och samtidigt poängterar inkludering för alla barn. LÄS MER

  2. 7. ”Vi säger att vi arbetar med inkludering, men vad är det?” : En studie om förskollärares förståelse av inkludering och beskrivningar av inkluderande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marcus Krans; Frida Skoog; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; inkludering; arbetssätt;

    Sammanfattning : Bakgrund/Tidigare forskning I studiens bakgrund och tidigare forskning beskrivs olika sätt att tolka och förstå inkluderingsbegreppet. Det lyfts även fram olika definitioner av inkluderingsbegreppet som kan vara användbara för att urskilja vad man menar att inkludering är. LÄS MER

  3. 8. Delaktighet och inkludering i fysiska aktivteter på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lukas Hafström; Sherzad Sulaiman Kret; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; Fritidshemslärare; Fysisk aktivitet; Inkludering; Motivation;

    Sammanfattning : Genom våra tidigare arbetslivserfarenheter och med stöd i forskning fann vi en problematik med elevernas fysiska delaktighet i fritidshemsverksamheten. Vi uppmärksammade att vissa elever är fysiskt aktiva i allt mindre utsträckning. Mot bakgrund av detta resenomanget ansåg vi att det var intressant att undersöka detta vidare. LÄS MER

  4. 9. Vem eller vad ska anpassas i skolan? : En jämförande textanalys av 188 extra anpassningarfrån två svenska skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Eriksson; Lena Fernlund; [2023]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inkluderande undervisning; stödsystem; stödåtgärder; specialpedagogik och tankestilar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att bidra med kunskap om extra anpassningar i grundskolan. Mer specifikt handlar syftet om vad som dokumenteras i extra anpassningar, synliggöra de åtgärder som finns samt vilket specialpedagogiskt perspektiv som gör sig gällande i elevdokumentationen. LÄS MER

  5. 10. ”Är du stresstålig och flexibel?” : En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Wendel; [2022]
    Nyckelord :Lärare; Organisatoriska förutsättningar; Skolutveckling; Stress; Utbrändhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wendel, Hanna (2022). ”Är du stresstålig och flexibel?” -  En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress. LÄS MER