Sökning: "Inlärning – utvärdering"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden Inlärning – utvärdering.

  1. 1. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jason Patrick Stanley; [2023-09-27]
    Nyckelord :Aktionsforskning; simulering; praktik; arkitekturer; eleverfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER

  2. 2. Ordförrådsutveckling hos elever i skolår 2 och 3: En utvärdering av träning med retrieval practice vid inlärning av nivå-2-ord

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Nils Johannesson; [2023-02-10]
    Nyckelord :ordförråd; ordförrådsutveckling; ordträning; retrieval practice; testbaserat lärande; nivå-2-ord; ämnesneutrala ord;

    Sammanfattning : I denna magisteruppsats redovisas en studie, där 22 elever i skolår 2 och 3 (genomsnittlig ålder = 8 år och 8 månader) fick individuell träning med elevvänliga ordförklaringar. Orden utgjordes av nivå-2-ord, det vill säga mer eller mindre abstrakta ord som typiskt är ämnesneutrala och som är centrala för läsförståelsen. LÄS MER

  3. 3. Spatialized Sonification for the Learning of Surgical Navigation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Spatial Audio; Sonification; Surgical Simulations; Minimally invasive Surgery; Psychoacoustics; Spatial Ljud; Sonifikation; Kirurgiska Simulationer; Minimalinvasiv kirurgi; Psykoakustik;

    Sammanfattning : Historically, the education of surgical navigation in minimally invasive neurosurgery has been constrained by several factors. Medical students have been required to physically be in the operating room to observe a teacher perform the different procedures. This restricts their opportunities to gain valuable hands-on experience in their field. LÄS MER

  4. 4. Utvärdering av Anki som hjälpmedel för inlärning av det japanska skriftsystemet hiragana

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jesper Lysell; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; spaced reviews; skriftspråk; återgivningsträning; kroppsförankrad kognition;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks programmet Anki som ett hjälpmedel för att lära sig det japanska skriftsystemet hiragana i en gymnasiekurs i nybörjarjapanska. 22 elever har deltagit i en studie där de har delat med sig av sina provresultat i hiragana och genomfört en enkät om deras användning och uppfattning av Anki samt hur de skulle vilja att undervisningen i hiragana såg ut. LÄS MER

  5. 5. Learning by Gaming : Design and Evaluation of a Serious Game to Increase Energy Literacy

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Haris Vidimlić; [2023]
    Nyckelord :Serious games; Energy Literacy; Physicalization of Data; Game Mechanics; Thematic Analysis; Serious games; Energy literacy; Fysikalisering av data; Spelmekanismer; Tematisk analys;

    Sammanfattning : This study explores the design and effectiveness of a serious board game aimed at promoting energy literacy in the context of residential energy consumption. With electricity consumption and energy conservation being highly relevant and pressing topics today, there is a growing need to address the lack of knowledge and awareness surrounding household energy consumption. LÄS MER