Sökning: "Inlärningssätt"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade ordet Inlärningssätt.

  1. 16. Lärstilar : Om deras betydelse för lärares planering och organisation av matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Peter Söderberg; [2015]
    Nyckelord :Lärstil. Inlärningsstil; cognitve style; learning style; Dunn Dunn; Kolb; Matematikundervisning; Boström; Honey Mumford; matematik; LSI; PEPS;

    Sammanfattning : Gymnasieskolor har fått kritik av Skolinspektionen (2010) för avsaknad av individanpassning av matematikundervisningen och det saknas tid för elever till reflektion över olika matematikfenomen och inlärningssätt. Det här Syftet med detta examensarbete är att sammanställa aktuell forskningslitteratur som behandlar elevers individuella inlärningsstilar (här kallad lärstilar) för att öka kunskapen hos lärare och blivande lärare huruvida lärstilar har betydelse för elevers inlärning och lärastilars betydelse för organisation av matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 17. Individualisering : -Ett kliv utanför matematikboken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Eriksson; Marie-Louise Heideman; [2013]
    Nyckelord :Individualisering; läroboksobunden undervisning; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien syftar till att undersöka hur lärare i de tidiga skolåren förhåller sig till individualisering i matematikundervisning. Utifrån detta syfte formulerades frågeställningar angående hur lärarna uppfattar vad individualiserad undervisningen innebär och hur man uppnår individualisering inom ämnet matematik samt vilka faktorer som påverkar individualiseringen. LÄS MER

  3. 18. Calliditas : ett arbete om elevers utveckling av den metakognitiva förmågan

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Caroline Sjöfors Paulsson; Martina Östergren; [2013]
    Nyckelord :Färdigheter; hjärnan; kunskapssyn; metakognitiv förmåga;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka när elever i grundskolan kan tillgodogöra sig sin metakognitiva förmåga och att belysa vilka färdigheter som behövs utvecklas i denna process. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar som följer: När i sin fysiologiska och psykologiska utveckling kan elever använda sin metakognitiva förmåga och kan pedagoger påverka så att elevers metakognitiva förmåga utvecklas? Hur i så fall? En kvalitativ undersökning i form av intervjuer användes och totalt djupintervjuades fem speciallister inom områdena neurofysiologi, psykologi och pedagogik. LÄS MER

  4. 19. Samma mål - olika förutsättningar : En studie om lärares förhållningssätt till individualiserad matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elina Bodin Hansen; Britta Antesten; [2012]
    Nyckelord :matematikdidaktik; lärare i grundskolans tidigare år; intervju; individualisering;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien syftar till att undersöka lärares förhållningssätt till individualisering i matematikundervisning. Utifrån detta syfte formulerades frågeställningar berörande lärares definition av begreppet individualisering, individualiseringsätt i undervisning, vilka faktorer som styr detta samt möjligheter och begräsningar med individualisering. LÄS MER

  5. 20. Estetiska uttrycksformer och social kompetens : Ett utvecklingsarbete om hur de estetiska uttrycksformerna kan vara ett hjälpmedel för att stärka barnens självförtroende och tillit till sin egen förmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Nyskog; Carina Malm; [2012]
    Nyckelord :Förskoleklass; Självförtroende; Tillit; Estetik; Boksamtal;

    Sammanfattning : I vårt utvecklingsarbete valde vi att arbeta med några av de estetiska uttrycksformerna; dans, drama, musik och bild som ett hjälpmedel för att stärka barnens sociala kompetens såsom självförtroende och deras tillit till sin egen förmåga. Enligt Lgr 11 (2011) ska barnen få möjlighet att uppleva och pröva olika estetiska uttrycksformer, för att få en varierad undervisning, eftersom alla individer har olika inlärningssätt. LÄS MER