Sökning: "Inlärningssätt"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade ordet Inlärningssätt.

  1. 21. Musik som undervisningsmetod

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johannes Alsed; [2012]
    Nyckelord :Språkutveckling; rytm; musik; minimusikal; inlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar reda på möjligheterna och förtjänsterna med att använda musik som undervisningsmetod. Poängen med uppsatsen har varit att hitta ett samband mellan musik och språkutveckling. Jag har även undersökt hur man arbetar med musik som inlärningssätt på en förskola och en grundskola, som har musik som profilering. LÄS MER

  2. 22. Den mentala tallinjen och kunskaper i matematik : En studie kring elevers kunskaper kring den mentala tallinjen, talfakta och räknemetoder i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Källkvist; [2012]
    Nyckelord :Automatiserade talfakta; mental tallinje; räknemetoder; huvudräkning;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att många elever uppvisar brister vad gäller automatiserade talfaktakunskaper. I den här studien har jag kartlagt om det råder några relationer mellan elevers olika matematiska kunskaper, såsom talfaktakunskaper, mental bild av tallinjen och procedurkunskaper. LÄS MER

  3. 23. Att skapa goda lärandemiljöer i klassrummet : För elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Starkenberg; [2012]
    Nyckelord :Specialpedagogik; särskilt stöd; beteendesvårigheter; inlärningssvårigheter; lärandemiljö; klassrum;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att ta reda på hur lärare beskriver att de gör för att skapa goda lärandemiljöer i klassrummet för elever i behov av särskilt stöd. Detta för att som blivande lärare öka kunskapen hur man på bästa sätt kan ge stöd och underlätta för elever med beteende- och inlärningssvårigheter. LÄS MER

  4. 24. Didaktiska implikationer vid ADHD – och andra neuropsykiatriska störningar

    Magister-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lennart Tholen; [2012]
    Nyckelord :ADHD; allmändidaktik; forskningsstudier; multimodal behandling; statliga styrdokument.;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att jämföra de statliga styrdokumentens rekommendationer i relation till de identifierade ståndpunkterna inom forskning om didaktik och ADHD. Som design valde jag en systematisk litteraturstudie. Jag hämtade resultat från 15forskningsstudier inom svensk och internationell forskning, från flera vetenskaper. LÄS MER

  5. 25. Dialog och samlärande - en pedagogisk utmaning : - En studie om vilka förutsättningar för lärande som erbjuds och synliggörs i praktiken

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Charlotta Svensson; Therese Torstensson; [2011]
    Nyckelord :Kommunikation; interaktion; dialog och delaktighet;

    Sammanfattning : Bakgrund: I tidigare forskning framkommer det att samlärande är en central aspekt i undervisningen, men att monologiska kommunikationsmönster med individualiserat arbete fortfarande är det vanligaste undervisningssättet i dagens skola. Med utgångspunkt från det sociokulturella perspektivet ses den sociala interaktionen, med språket i fokus, som ett bra inlärningssätt för elever att utvecklas och inhämta kunskap på. LÄS MER