Sökning: "Inomhusmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Inomhusmiljö.

  1. 1. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Malmberg; Emilia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; material; miljö; naturvetenskap; sociokulturell teori; undervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik som förhållningssätt och arbetssätt: Förskolans utomhusmiljö som lärmiljö ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Stolt; Agnes Ekelöf; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; undervisning; utomhusmiljö; utomhuspedagogiskt arbetssätt; utomhuspedagogiskt förhållningssätt; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares förhållningssätt gällande utomhuspedagogik samt att belysa utomhuspedagogik som arbetssätt i undervisningen i förskolan. I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) framgår att barn ska erbjudas aktivitet i både inomhusmiljö och utomhusmiljö. LÄS MER

  3. 3. `Ibland räcker vi inte till´ : En studie utifrån förskolepersonalens beskrivningar kring en pedagogisk inomhusmiljö för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linda Nilsson; Jesper Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk inomhusmiljö; förskolepersonal; ramfaktorteori; anpassningar; beskrivningar;

    Sammanfattning : De pedagogiska inomhusmiljöerna som finns i förskolor har en stor betydelse på barnens möjligheter till lärande och utveckling. Syftet med studien är att lyfta fram förskolepersonalens tankar och erfarenheter kring arbetet med den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan, men även undersöka hur dessa miljöer kan anpassas för alla barn. LÄS MER

  4. 4. Utformningen av fritidshemmets inomhusmiljö : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems uppfattningar om inomhusmiljöns utformning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isak Tuvesson; Filip Albo; [2022]
    Nyckelord :Elevinflytande; Fritidshem; Inomhusmiljö; Lokaler; Lärare i fritidshem; Lärmiljö; Rum;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärare i fritidshems uppfattningar om inomhusmiljöns utformning. För att besvara syftet har följande frågeställningar använts:  Vad anser lärare i fritidshem är viktigt i utformningen av inomhusmiljön?  Vad ser lärare i fritidshem för möjligheter respektive hinder i utformningen av inomhusmiljön?  Hur upplever lärare i fritidshem att elever kan vara delaktiga i utformningen av inomhusmiljön?  I studien har en kvalitativ metod använts i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. "All slags rörelse är ju egentligen motorik" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med motorik i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofia Nilsson; Annie Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; motorik; rörelse; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares beskrivningar av arbetet med motorik i förskolans inomhusmiljö, med hjälp av två frågeställningar: vad beskriver förskollärare att de skapar för förutsättningar för barns motorik i inomhusmiljön? samt vad ser förskollärarna för möjligheter och utmaningar i arbetet med motorik i inomhusmiljön? Som teoretiskt perspektiv för att analysera studiens resultat används de sociokulturella begreppen: den proximala utvecklingszonen, scaffolding samt medierande redskap. Data samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sex legitimerade förskollärare. LÄS MER