Sökning: "Inre motivation"

Visar resultat 31 - 35 av 1454 uppsatser innehållade orden Inre motivation.

  1. 31. Lärares syn på amotiverade elever inför matematik – En kvalitativ studie om motivationsmål, möjligheter och utmaningar i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Magnus Henriksson; Elias Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Autonomi; Inre motivation; Kompetens; Tillhörighet; Yttre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete. Studien syftade till att ge ökad kunskap om lärares föreställningar om arbetet med elever de upplever som amotiverade inför matematik i årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 32. Äldre medarbetare : En kvalitativ studie om ledarens syn på äldre medarbetare och ledarskapsstrategi för att bibehålla motivation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Hanna Grehag; Clara Eckervad; [2023]
    Nyckelord :Motivation; leadership; older employees; Herzberg s two-factor theory; motivational factors; hygiene factors; leadership styles; transactional leadership; transformative leadership; individualized leadership; intrinsic motivation factors; extrinsic motivation factors; chronological age; performance-based age; psychosocial age; organizational age; Motivation; ledarskap; äldre medarbetare; Herzbergs tvåfaktorsteori; motivationsfaktorer; hygienfaktorer; ledarskapsstilar; transaktionellt ledarskap; transformativt ledarskap; individanpassat ledarskap; inre motivationsfaktorer; yttre motivationsfaktorer; kronologisk ålder; prestationsbaserad ålder; psykosocial ålder; organisationsålder;

    Sammanfattning : Problematisering: En del av ledarskapets svåraste uppdrag är att bibehålla motivation och prestation bland medarbetare. Medarbetare som presterar genererar en framgångsrik organisation. Motivationen till att fortsätta prestera tenderar att förändras och avta med åldern. LÄS MER

  3. 33. ”Resultatet är oftast väldigt glädjefyllt när man får stå på scen, men vägen dit kan vara väldigt tuff” : En kvalitativ studie om motivation och identitetsskapande inom en scenkonstnärlig yrkesgrupp

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Caroline Ljungberg; Linde Schumann; [2023]
    Nyckelord :performing arts; social situations; social influence; motivation; work identity; scenkonst; sociala situationer; social påverkan; motivation; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Det scenkonstnärliga arbetet ger lätt intrycket av att vara nära sammankopplat med personliga intressen och hobbys och anses därmed ofta vara ett lyxigt och tacksamt yrke. Yrket består dock av både mentalt och fysiskt påfrestande situationer som innebär mycket jämförelse med konkurrenter och kräver ett starkt självförtroende av individen för att etablera sig inom branschen. LÄS MER

  4. 34. Upplevd jämställdhet och samband med arbetsmotivation : Den upplevda jämställdhetens betydelse för arbetsmotivation hos kvinnor och män på en mansdominerad organisation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Alva Ivares Dahlgren; Sofia Koebe Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Gender equality; Work motivation; Internal work motivation; External work motivation; Motivational factors; Gender; Jämställdhet; Arbetsmotivation; Inre arbetsmotivation; Yttre arbetsmotivation; Motivationsfaktorer; Kön;

    Sammanfattning : Sverige är Europas mest jämställda land. Däremot anser männen i större utsträckning än kvinnorna att vi lever i ett jämställt samhälle. Den föreliggande studien genomfördes för att undersöka könsskillnader i upplevd jämställdhet i en arbets- och organisationskontext. LÄS MER

  5. 35. Läslust – en klassfråga?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karl-Johan Löfgren; Kerim Serifler; [2023]
    Nyckelord :Elever; igenkänning; inre motivation; läsengagemang; läslust; läs- och skrivfärdigheter; SES; socioekonomisk bakgrund;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt undersöker relationen mellan socioekonomisk bakgrund och läslust samt presenterar förslag från forskningen på hur lärare kan arbeta för att främja läslust. Genom tematisk analys av vetenskapliga artiklar har vi arbetat fram ett resultat som besvarar följande två frågor: (1) Hur relaterar elevers socioekonomiska bakgrund till deras läslust? och (2) Vilka arbetssätt främjar elevers läslust i grundskolans senare år? Studien lyfter fram tre faktorer som är avgörande för hur relationen mellan elevers socioekonomiska bakgrund och läslust ser ut: tillgången till böcker, de tidiga läsupplevelserna och läsfärdigheten. LÄS MER