Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Äga rum- Fysisk miljö som didaktiskt verktyg En fallstudie av en flexibel klassrumsmiljö (4-9), dess möjligheter och begränsningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Nelson; [2022-11-29]
    Nyckelord :lärmiljö; didaktisk design; innovativ lärmiljö; ljudmiljö; buller; efterklang; fysisk lärmiljö; affordance; didaktiska verktyg; miljöpsykologi;

    Sammanfattning : Denna fallstudie är utförd på Testskolan (4–9) i två storbasrum avsedda för 50 personer. Syftet är att mäta ljudmiljö, samt undersöka hur lärare använder den inredning som finns i rummet som didaktiskt stöd, kopplat mot specialpedagogiska specialmyndighetens modell för tillgänglighet där, fysisk, psykosocial och pedagogisk miljö tas i beaktning. LÄS MER

  2. 2. Klassrummets påverkan på elevprestationer : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frmesk Karadaghi; Fabian Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Skollokaler; Klassrum; Litteraturstudie; Fysisk lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka skolans fysiska lärmiljö i klassrummet. Det är två forskningsfrågor som besvarats. LÄS MER

  3. 3. Participatory design of a 3D-printed furniture concept for learning spaces : A study of large-scale additive manufacturing opportunities and limitations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Herman Lundgren; [2021]
    Nyckelord :large-scale additive manufacturing; furniture development; semiotics; sustainability; co-design; learning environments; design thinking; storskalig additiv tillverkning; möbelformgivning; semiotik; hållbarhet; co-design; läromiljö; design thinking;

    Sammanfattning : Today, learning spaces are stuck in the industrial age with rows of desks and chairs. Differentiated teaching and personalised learning are not effective in traditional learning spaces and should focus on creating future classrooms (Kariippanon, 2017). LÄS MER

  4. 4. En jämförelse mellan det ideala klassrummet och det rådande : Ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Olsson; [2015]
    Nyckelord :Idealt; nuvarande; fysiskt; klassrum; didaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar dels om hur det ser ut i dagens  klassrum och hur lärare upplever att de själva och eleverna påverkas av klassrummets fysiska miljö. Dels om hur lärares tankar och idéer gällande ett idealt klassrum. LÄS MER

  5. 5. Fysisk innemiljö som en "tredje pedagog" : - en studie om elevers syn på förhållandet fysisk innemiljö och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Camilla Persson; Johanna Jonsson; [2009]
    Nyckelord :fysisk innemiljö; lärande; skolans inredning;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete handlar om den fysiska innemiljön och elevers lärande. Intresset för om eller hur den fysiska innemiljön påverkar elever i deras lärande, och hur elever själva uppfattar denna fråga har legat författarna varmt om hjärtat under hela deras lärarutbildning. LÄS MER