Sökning: "Inskolning"
Visar resultat 16 - 20 av 250 uppsatser innehållade ordet Inskolning.
16. Inskolning av de yngsta barnen i förskolan : En kvalitativ studie om vårdnadshavares och förskollärares berättelser om inskolning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Studien belyser inskolning utifrån vårdnadshavares och förskollärares perspektiv. Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för inskolning genom att undersöka vårdnadshavares och förskollärares berättelser om inskolning i förskolan. LÄS MER
17. Anknytningsstrategier och dess tillämpning till inskolningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : This bachelor thesis knowledge area is children's attachment in the preschool schooling of young children. This thesis is focusing on the strategies of achieving a good attachment during the schooling of young children to the preschool environment and to the chosen teacher. LÄS MER
18. Föräldraaktiv inskolning i förskolan - för vems skull? : En kvalitativ studie med ett föräldraperspektiv på föräldraaktiv inskolning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftade till att få en fördjupad förståelse för åtta föräldrars perspektiv på föräldraaktiv inskolning i förskolan, vilket har studerats ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv. Studien utgick från en kvalitativ ansats genom semi-strukturerade intervjuer, via telefon eller zoom. LÄS MER
19. En god introduktion i förskolan : En intervjuundersökning om pedagogers uppfattningar av inskolning och olika inskolningsmetoder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
20. ”Det är deras rätt att ha inflytande, men inte på bekostnad av någon annan” : En kvalitativ studie om vad förskollärare beskriver som barnens inflytande över förskolans aktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vad förskollärare beskriver som barnens inflytande över förskolans aktiviteter. Genom semistruktuerade intervjufrågor till fem förskollärare i södra Sverige genomförs en kvalitativ undersökning. Studien använder den didaktiska triangeln som ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER