Sökning: "Inskolningsmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Inskolningsmetod.

  1. 1. Pedagogers uppfattningar på anknytning vid inskolning : En kvalitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Holmstedt; Isra Emad Al-Asadi; [2023]
    Nyckelord :Attachment; educators; preschool; schooling; schooling methods.; Anknytning; förskola; inskolning; inskolningsmetoder; pedagoger.;

    Sammanfattning : Vår studies syfte är att öka kunskapen kring hur pedagoger uppfattar anknytning till barnen under inskolningen i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i undersökningen är ifrån John Bowlbys (1907-1990) anknytningsteori. Vi har använt oss utav en kvalitativ enkätstudie med sju respondenter för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  2. 2. Att lämna bort den viktigaste man har : En kvantitativ studie om vårdnadshavares förtroende vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :My Wängdahl; Maja Bäckström Jacobson; [2023]
    Nyckelord :Inskolning; förtroende; vårdnadshavare; förskola; föräldrar; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa enkätstudie är att undersöka vilka grupper vårdnadshavare som har högst och lägst förtroende för förskolan under inskolning. Grupperna har kategoriserats utifrån kön, ålder, utbildningsnivå och primärt språkbruk. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av en trygg inskolning i förskolan - ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Belkeze Halimi; [2022]
    Nyckelord :Inskolning; anknytning; anknytningsteori; inskolningsmodeller; inskolningsmetod; nyanlända barn; föräldraaktiv inskolning; traditionell inskolning; språk; kommunikation; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie handlar om att undersöka hur förskollärare resonerar kring olika inskolningsmodeller och hur de på bästa möjliga sätt jobbar för att bidra samt främja till en trygg inskolning för alla barn i samhället. Även för de barn som är nyanlända eller som är flerspråkiga och som har en mångkulturell bakgrund. LÄS MER

  4. 4. Inskolning - Starten till föräldrasamverkan : En kvantitativ studie om vårdnadshavares erfarenheter av inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Karlsson; Helen Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Inskolning; inskolningsmetod; föräldrasamverkan; vårdnadshavare; delaktighet; inflytande; Traditionell inskolning; Föräldraaktiv inskolning;

    Sammanfattning : Syftet med denna jämförande studie är att utveckla kunskap om vårdnadshavares erfarenheter rörande delaktighet och inflytande vid inskolning. Genom att använda en kvantitativ metod i form av en internetbaserad enkät, kunde vårdnadshavares upplevelse av inskolningsprocessen samt val av inskolningsmetoder utmätas. LÄS MER

  5. 5. Tiden inför inskolning i förskolan : förstagångsföräldrars uppfattningar inför inskolning i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Agneta Nilsson; Linda Wehner; [2020]
    Nyckelord :Fenomenografisk ansats; förskola; inskolningsmetoder; förstagångsföräldrar; uppfattningar; anknytning; relationer;

    Sammanfattning : Vårt arbete handlar om tiden inför inskolningen i förskolan. Syftet med studien är att ur ett föräldraperspektiv synliggöra vilka uppfattningar och förväntningar förstagångsföräldrar har kring information och förberedelser inför inskolningen i förskolan. LÄS MER