Sökning: "Inställning till naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden Inställning till naturvetenskap.

  1. 1. Elevers inställning till matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Wilma Fredricsson; [2024]
    Nyckelord :elevers inställning; matematik; motivation; självuppfattning; matematikångest och prestation;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt som behandlar elevers negativa inställning till matematik samt vad denna inställning kan bero på. I kunskapsöversikten jämförs svenska elevers inställning till skolämnet med tre andra länder. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmet i naturen – Uppleva, upptäcka, lära om naturvetenskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Erik Lundqvist Otterhed; [2023-10-19]
    Nyckelord :Outdoor education; nature science; curiosity; forest; outdoor learning; naturvetenskap i fritidshem och utforskande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att identifiera olika faktorer som kan bidra till en utvecklande undervisning i fritidshemmet där elevernas nyfikenhet och intresse för naturen och naturvetenskapliga frågor, samt viljan och drivkraften att utforska naturen, tas tillvara. Syftet med min undersökning är att finna svar på hur lärare i fritidshem kan väcka elevers intresse för naturvetenskap, om det finns olika didaktiska val och undervisningshandlingar som är framgångsrika, vilken betydelse lärarens uppmärksamhet har när det gäller att fånga upp det som intresserar eleven samt hur läraren följer upp och vidareutvecklar det som eleven har blivit intresserad av? Bakgrunden till val av studie är att det inte finns mycket skrivet kring naturvetenskap i fritidshemmet samt att den forskning som finns mest handlar om skolan och förskolan (Memisevic, 2019). LÄS MER

  3. 3. Att skapa matematiska problem : Problemformulering i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Kimberly Rudnick; [2023]
    Nyckelord :mathematical problem posing; problem solving; elementary school; mathematics; problemformulering; problemlösning; grundskolan; matematik;

    Sammanfattning : Problemformulering är en arbetsmetod som är tätt kopplad till problemlösning, men trots att matematiker och forskare under lång tid betonat dess betydelse, har det inte fått tillräckligt med uppmärksamhet inom forskning. Användningen av problemformulering kan resultera i förbättrad förståelse av matematik, ökat självförmåga, främjande av matematisk kreativitet och en positiv inställning till ämnet, samt ökad motivation. LÄS MER

  4. 4. Matematikångest i F-3 - forskning och faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Felicity Thursby; Ina Askolin; [2023]
    Nyckelord :Könsskillnader; matematik; matematikångest; prestation; relationell förståelse; undervisning;

    Sammanfattning : Matematikångest är ett område som väckt intresse för oss då vi båda observerat denna ångest hos elever under vår verksamhetsförlagda utbildning. I denna kunskapsöversikt var syftet att ta reda på vad forskning säger om relationen mellan matematikångest och prestation samt vilka faktorer som kan bidra till att matematikångest uppstår. LÄS MER

  5. 5. Motivation, mindset och attribution i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johan Edman; [2023]
    Nyckelord :affektiva faktorer; attributionsteori; gymnasiet; matematik; mindset; motivation; utbildning;

    Sammanfattning : Bristande motivation hos eleverna är ett problem de flesta lärare i matematik har stött på. Hur mindset och attributionsmönster påverkar elevers prestationer i matematik har undersökts i många studier, men hur de påverkar specifikt motivation är inte klart. LÄS MER