Sökning: "Instagram kroppspositivism"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Instagram kroppspositivism.
1. Att se sig själv med andra ögon : En intervjustudie om att dela kroppspositivt material på Instagram
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Denna studie undersöker hur svenska kvinnor som definierar sig själva som kroppspositivister upplever att dela bilder på sig själva på Instagram. Totalt 5 kvinnor intervjuades kring hur deras identitet, självkänsla och kroppsuppfattning påverkades. Alla intervjuer spelades in och transkriberades. LÄS MER
2. Hur representeras kroppspositivismen hos ett av världens ledande träningsklädes-företag? : En semiotisk bildanalys om företaget Gymshark och dess representation av kroppspositivism
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : For decades we have been surrounded with societal norms concerning our bodies. This has increased with the popularity of the social media platform Instagram. Pictures are posted everyday of people with the perfect and physically fit body. LÄS MER
3. #kroppskamp : En netnografisk undersökning om kroppsaktivisters budskap på Instagram
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : I takt med att sociala medier tagit en större plats i människor liv har fler ungdomar börjat måsämre över att de jämför sig med andra personer på sociala medier. Som svar till detta såönskar fler att ungdomar ska få sunda förebilder. LÄS MER
4. ”Bodies that look like this…also look like this” : En tematisk analys av kroppspositivism på TikTok
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur den kroppspositiva rörelsen visualiseras och memifieras på plattformen TikTok. Eftersom TikTok är en nyetablerad plattform som uppnått stort engagemang det senaste året så finns det ett behov av att studera hur olika fenomen tar sig uttryck på den. LÄS MER
5. Vadå, är det okej att se olika ut? : En semiotisk bildanalys av två klädföretags samarbeten med influencers i förhållande till kroppspositivism
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker porträtteringen av den normativa kvinnokroppen på plattformen Instagram till följd av trenden kroppspositivism. Syftet med vår studie är att genom en semiotisk bildanalys, undersöka huruvida två klädföretag följer trenden kroppspositivism i sina samarbeten med influencers på Instagram. LÄS MER