Sökning: "Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap.

  1. 1. Teaterföreställning i skolan. : En kvalitativ studie om hur teaterlärare arbetar på gymnasieskolans estetiska program med att skapa teaterföreställningar.

    Master-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Marianne Hansen; [2011]
    Nyckelord :Keywords:Theatrical performance. Upper secondary school. Techniques of acting. Pedagogics. Integration of subjects in teaching.; Nyckelord: Teaterföreställning. Gymnasiet. Skådespelarteknik. Pedagogik. Ämnesintegrering.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Jag har i denna studie intervjuat sex olika lärare på tre olika skolor i Stockholmsområdet. Studien handlar om hur teaterlärare skapar en teaterföreställning. LÄS MER

  2. 2. Den ekonomiska tillväxten : -som den presenteras i fyra aktuella läroböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Natalie Edberg; [2011]
    Nyckelord :Ekonomisk tillväxt; samhällskunskap; läroböcker; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Denna studie söker ta reda på på vilket sätt den ekonoiska tillväxten presenteras i läroböcker i Samhällskunskap A för gymnasiet. Frågeställningarna är: Vilka olika infallsvinklar ges begreppet ekonomisk tillväxt i de studerade läroböckerna för samhällskunskap A ?och Problematiserar eller problematiserar inte dessa läroböcker kring begreppet ekonomisk tillväxt? Den metod som använt är textanalys. LÄS MER

  3. 3. Filosofi: en skola för frihet? : Om Unescos filosofiarbete och legitimitetsfrågan

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :B Eric Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Filosofi; ämnesdidaktik; filosofididaktik; UNESCO; legitimitetsfrågan;

    Sammanfattning : Detta arbete är en uppsats på avancerad nivå inom det utbildningsvetenskapliga fältet och undersöker hur skolämnet filosofi legitimeras utifrån Unesco:s filosofiarbete. Utgångspunkten är vad som kallas de didaktiska grundfrågorna – eller Vad?, Hur? och Varför? ett visst ämne studeras  – och uppsatsen berör således även filosofididaktik i stor utsträckning. LÄS MER

  4. 4. Hälsofrämjande ledarskap : En intervjustudie med chefer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Annika Gnestadius Kronwall; [2010]
    Nyckelord :Hälsa; hälsofrämjande. ledarskap; hälsofrämjande ledarskap;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att ta reda på hur chefer ser på hälsofrämjande arbete i sitt yrke. För att ta reda på chefernas upplevelser i sitt ledarskap grundas denna studie på kvalitativa intervjuer. Den teoretiska ramen utgår från begreppet hälsofrämjande ledarskap samt Lee G. Bolman och Terrence E. LÄS MER

  5. 5. Integration genom språk och museipedagogik : Integration through language and museum education

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Antge Nisimblat Heller; [2010]
    Nyckelord :Museum education; education; integration; language; accent; history; professional museum educators guides;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to analyze how museums, seen as heterotopic places where time and space act simultaneously, can, with the help of museum educators and guides, integrate the foreign citizens in Sweden. The analysis is done with the help of three institutions: The Vasa Museum, the Royal Armory and The Great Synagogue in Stockholm. LÄS MER