Sökning: "Instructional Scaffolding"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Instructional Scaffolding.

  1. 1. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER

  2. 2. Kaninen Bishop på matematikäventyr : Ett material som kan stödja matematikundervisning för de yngsta förskolebarnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Boström; Ottilia Wolff; [2021]
    Nyckelord :Artefakter; barnlitteratur; Bishop sex matematiska aktiviteter; de yngsta barnens lärande; didaktik; förskolans läroplan; högläsning; litteracitet; matematik; mediering; scaffolding; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Vi har skapat en pekbok för de yngsta barnen på förskolan som är mellan 1–3 år.Pekbokens innehåll utgår från Bishops sex matematiska aktiveter och har en tillhörandehandledning som kan ge stöd i hur förskolepersonal didaktiskt kan planeramatematikundervisning för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Listen Up! : A study of how teachers in SLA approach the listening skill within upper secondary schools in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Andersson; Elin Lagerström; [2020]
    Nyckelord :Auditory input; One-way listening; Two-way listening; Dialogic listening; Implicit approach; Explicit approach; Affective filter; Scaffolding; Instructional Scaffolding; Zone of Proximal Development; National Exams; Top-down processing; Bottom-up processing; Metacognitive Awareness; Communicative Language Teaching; Pre-activities; Comprehension checks; Effective listener;

    Sammanfattning : Listening comprehension and listening strategies plays a crucial role in the process of acquiring a language. This study aims to investigate to what extent the listening skill is practised in upper secondary schools in the south of Sweden. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av elever med autism — utmaningar och framgångsfaktorer ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann Söderberg; [2018]
    Nyckelord :autism; framgångsfaktorer; förutsättningar; inkludering; lärares inställning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractSöderberg, Ann (2018). Inkludering av elever med autism — utmaningar och framgångsfaktorer ur ett lärarperspektiv. Inclusion of pupils with autism spectrum disorder — challenges and facilitating factors from a teacher perspective. LÄS MER

  5. 5. Teaching Academic English to English Learners : A literature Review on Classroom Practice

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Anneli Mattsson Kershaw; [2017]
    Nyckelord :Academic English; BICS; English language learners; English as a second language; systemic learning theory; teaching practices; cognitive theory; teachers’ training; scaffolding.;

    Sammanfattning : The level of fluency in the genre specific language of schooling, also known as Academic English (AE), determines students’ success in school. Government agencies that legislate school policies therefore give teachers the directive to conduct education in ways that promote communicative abilities in academic English across all curricula. LÄS MER