Sökning: "Instrument i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden Instrument i förskolan.

  1. 1. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kler Moo; Sebastian Wojahn; [2023]
    Nyckelord :didactics; preschool; music; teaching; aesthetics; subject; method; didaktik; förskollärare; förskola; musik; undervisning; estetik; uttrycksform; ämne; metod;

    Sammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER

  2. 2. ”Jag räknar med att barnen har det bra och annars säger de till” : En kvantitativ studie av vårdnadshavares perspektiv på relationer och kommunikationens innehåll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Stenback; Rebecca Westlund; [2023]
    Nyckelord :Relationship; communication; quantitative study; statistical analyse; parents; preschool;

    Sammanfattning : In the preschool’s curriculum, it appears a collaboration between home and preschool is important for the child’s care as well as development and learning. From what we have seen, however, most of the research studies that refer to the relationship and communication between the parties are only based on the perspective of the preschool teachers. LÄS MER

  3. 3. Musikundervisning i förskolan med instrumentspel som fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Robin Sonesson; David Alamidi; [2022]
    Nyckelord :Aktivitetsformer; didaktik; förskollärare; instrumentspel; musikdidaktik; musikundervisning; producerande funktion; reproducerande funktion; rumsliga förutsättningar; instrument;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera förskollärares syn på barns förutsättningar till instrumentspel i musikundervisning. Som metod genomfördes ett kvalitativt undersökningsarbete. Forskningsempirin genererades genom intervjuer som systematiskt arbetades igenom och som skapade datan för analysen. LÄS MER

  4. 4. ”Man hade liksom behövt en skjuts från högskolan” : - En intervjustudie med åtta förskollärare om deras upplevelse av sin musikdidaktiska kompetens

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Amanda Broman; Emma Molin; [2022]
    Nyckelord :Didaktisk kompetens; Förskollärare; Förskollärarutbildning; Didaktik; Musik; Musikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelse av sin didaktiska kompetens inom musikundervisning i förskolan samt hur den stöttades under förskollärarutbildningen. Frågeställningarna utgår från hur förskollärarna anser att förskollärarutbildningen har bidragit till deras kompetens inom musikdidaktik samt om de bedömer att de besitter tillräckligt med kompetens i att bedriva en varierad musikundervisning på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Att iscensätta musikundervisning i förskolan där musiken är målet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Isaksson; Emelie Persson; [2021]
    Nyckelord :musik; förskola; undervisning; inommusikaliskt mål;

    Sammanfattning : Som verksamma pedagoger i förskolan upplever vi att musik som ett innehåll i förskolan inte får tillräckligt stort utrymme i undervisningen. Våra erfarenheter är att musik till största delen används som en metod för att lära barnen något annat. Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. LÄS MER