Sökning: "Integrated special school group"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Integrated special school group.

  1. 1. Undervisning gällande integrerade elever : En studie om fem lärares förutsättningar att undervisa elever mottagna i grundsärskolan som får sin utbildning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Backstad; [2023]
    Nyckelord :adapted primary school; working method; prerequisites; primary special school; primary school; integration; teaching; anpassad grundskola; arbetssätt; förutsättningar; grundsärskolan; grundskolan; integrering; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan årskurs 7-9 tillhör en minoritetsgrupp bland elever i svensk skola. Då skollagen ger kommuner frihet att utforma förutsättningarna för integrerade elever på många olika sätt tillkom studien i syfte att bidra med kunskap om undervisning av integrerade elever. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers motivation och utbrändhet inom elitidrott : En kvantitativ enkätstudie i Sveriges nationellt godkända idrottsutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Andreas Egegård; Ludwig Johansson; [2021]
    Nyckelord :Burnout; elite athlete sport; nationally approved sports education NIU ; Sport motivation scale-6; Athlete burnout questionnaire; Self-determination theory; Motivation; utbrändhet; elitidrott; NIU; Sport motivation scale-6; Athlete burnout questionnaire; Self-determination theory;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur elever på den nationellt godkända idrottsutbildningen (NIU) motiveras till sin idrott i enlighet med Self-determination Theory och Organismic Integration Theory, med hjälp av en modifierad Sport Motivation Scale (SMS-6). Vidare syftar studien till att undersöka om elever på den nationellt godkända idrottsutbildningen (NIU) upplever utbrändhet, med hjälp av Athlete Burnout Questionnaire (ABQ). LÄS MER

  3. 3. Eleven hänger med på det som görs och så får vi se vad det blir av det… : Grundskollärares upplevelser och erfarenheter av att undervisa integrerade grundsärskoleelever i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Carina Bäckström; Isa Ziethén Granlund; [2018]
    Nyckelord :Developmental disorder intellectual disability; socio-cultural perspective and curriculum for special needs.; Utvecklingsstörning intellektuell funktionsnedsättning; sociokulturella perspektivet och grundsärskolans läroplan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera grundskollärares upplevelser och erfarenheter av hur grundskollärare lyckas inkludera elever som läser efter grundsärskolans läroplan i en grundskoleklass utifrån följande forskningsfrågor.  Vilka utmaningar upplever grundskolläraren det finns med att undervisa utifrån två läroplaner?  Hur genomför och planerar grundskolläraren undervisning för den integrerade grundsärskoleeleven på individ, grupp och skolnivå?  Vilka möjligheter och hinder upplever grundskolläraren att det finns med integrerade grundsärskoleelever i grundskolan? För att nå syftet i denna studie är tolv kvalitativa intervjuer genomförda med grundskollärare som undervisar en grundsärskoleintegrerad elev inom årskurserna 1-6. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiska utredningar i grundskolan och grundsärskolan : Ett verktyg för skolans kompensatoriska uppdrag?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mona Englund; Mari Liljemark; [2018]
    Nyckelord :mapping; participation; integrated pupils; special support; equivalence; kartläggning; delaktighet; integrerade elever; särskilt stöd; likvärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera lärares och speciallärares erfarenheter av och uppfattningar om att arbeta med pedagogisk utredning i grundskolan samt grundsärskolan utifrån följande forskningsfrågor: Vilka erfarenheter har lärare av att genomföra pedagogiska utredningar enligt gällande riktlinjer för att utreda grundskolans samt grundsärskolans elevers behov av särskilt stöd? Vilka uppfattningar har lärare om den pedagogiska utredningens betydelse för att stödja elevers måluppfyllelse? Utifrån syfte och frågeställningar valdes en metodtriangulering där fem speciallärare intervjuades utifrån semistruktur, enkät skickades ut till alla lärare vid kommunens F-9 skolor därefter genomfördes en fokusgruppsintervju med fyra lärare för att få en fördjupad förståelse för studiens forskningsområde. Studiens teoretiska referensram utgår från begreppet likvärdighet. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet och läroplanen : Några särskoleintegrerade elevers uppfattning om delaktighet vid planeringen och upplägget av matematikundervisningen och deras kännedom om läroplanen.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jenny Enlund; [2017]
    Nyckelord :Integrated special school group; intellectual disability; students’ perception; participation; planning; mathematic; curriculum; Särskoleintegrerad; intellektuell funktionsnedsättning; elevers uppfattning; delaktighet; planering; matematik; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva några särskoleintegrerade elevers uppfattningar om delaktighet vid planeringen av matematikundervisningen. Studiens frågeställningar är: Vad framkommer i elevernas utsagor om läroplanen och kunskapskraven? Vad framkommer i elevernas utsagor om kopplingen till läroplanen eller kunskapskraven vid planeringen och upplägget av matematikundervisningen? Hur beskriver eleverna sin vilja till delaktighet i matematikundervisningen och dess utformning? Hur beskriver eleverna sin delaktighet i planerandet av matematikundervisningen är i jämförelse med sina klasskamrater? De fyra intervjuade eleverna har alla diagnosen intellektuell funktionsnedsättning, de följer grundsärskolans läroplan och är placerade i grundskolan. LÄS MER