Sökning: "Intellektuell handling"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Intellektuell handling.

  1. 1. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER

  2. 2. Ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning : Faller mellan stolarna i professionellas hantering i ärenden av sexuella övergrepp

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maria Wästerlid; Cassandra Stafwerfeldt; [2021]
    Nyckelord :Sexual assault; young people; intellectual disability; lack of knowledge; perpetrator; victims; Sexuella övergrepp; ungdomar; intellektuell funktionsnedsättning; kunskapsbrist; förövare; offer;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt professionellas perspektiv på sexuella övergrepp och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning. Ungdomar är mer utsatta för våld än vuxna människor och har man en intellektuell funktionsnedsättning är det större risk att man blir utsatt för sexuella övergrepp. LÄS MER

  3. 3. Unga leder unga : Ett utvecklingsarbete som tränar ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Andersson Sofia; Andersson Dan; [2020]
    Nyckelord :Ansvarskänsla; Fritidshem; Inre värde; Intellektuell handling; Självförtroende; Socialt med-vetande; Äventyrspedagogik;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete hade som syfte att utveckla elevers ledarskapsförmåga samt ansvarskänsla och göra det med hjälp av äventyrspedagogik som metod. Arbetet var inspirerat av en aktionsforskningsmetod och konstruerades efter Rönnermans (1998) spiral, planera-agera-observera-reflektera. LÄS MER

  4. 4. Fram med mera ska och bort med alla bör : LSS-medarbetares upplevelser av att arbeta med äldre intellektuellt funktionsnedsatta personer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isabelle Mugisha Trygghede; [2019]
    Nyckelord :LSS; intellektuell funktionsnedsättning; åldrande; medarbetare; bemötande; empati; social interaktion; symbolisk interaktionism; social handling; självbestämmande och arbetsgivares riktlinjer.;

    Sammanfattning : Denna uppsats belyser hur medarbetare på ett gruppboende inom LSS upplever hur det är att arbeta med äldre intellektuellt funktionsnedsatta personer. Syftet med undersökningen är att beskriva medarbetarnas subjektiva upplevelser av att bemöta åldrande brukare och samtidigt förhålla sig till lagstiftningen samt arbetsgivarens riktlinjer. LÄS MER

  5. 5. Källsortering som handling utifrån Gal’perins teori : - en aktionsforskningsinspirerad studie i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tiina Gustafsson; Antina Juntunen; [2019]
    Nyckelord :Gal’perins teori; källsortering som handling; aktionsforskningsinspirerad studie; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att pröva Gal’perins teori som ett redskap för begreppsutvecklande undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, detta med undervisning om källsortering som exempel. Våra frågeställningar var: 1. LÄS MER