Sökning: "Intellektuella funktionsnedsättningar"
Visar resultat 21 - 25 av 108 uppsatser innehållade orden Intellektuella funktionsnedsättningar.
21. Barnmorskans erfarenheter och upplevelser kring preventivmedelsrådgivning till kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Barnmorskans kompetensområde är reproduktiv, sexuell och perinatal hälsa. De sexuella rättigheterna innebär att alla har rätt att bestämma över sin egen kropp och sexualitet. LÄS MER
22. ”Jag vill nästan säga att det inte finns några hinder” : Erfarenheter av att arbeta med sexualitet och sexuell hälsa inomLSS-verksamheter.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka professionellas erfarenheter av att arbeta med sexualitet och sexuell hälsa med personer med intellektuella funktionsnedsättningar. I studien har fem yrkesverksamma personer på olika LSS-verksamheter i Malmö stad med olika yrkestitlar och bakgrund inom socialt arbete intervjuats. LÄS MER
23. Evidens för Fysisk aktivitet på Recept för barn och ungdomar med cerebral pares, autism eller intellektuell funktionsnedsättning i ett internationellt perspektiv: en kartläggande litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Fysisk aktivitet på recept (FaR) har visat sig ha flera goda effekter för personer som är otillräckligt fysiskt aktiva, där ökad fysisk aktivitetsnivå, förbättrad hälsorelaterad livskvalité och positiva livsstilsförändringar är exempel på sådana effekter. Barn och ungdomar med cerebral pares, autism och intellektuella funktionsnedsättningar är generellt mindre fysisk aktiva och löper större risk än normalbefolkningen att drabbas av fetma och hjärt-kärlsjukdomar. LÄS MER
24. Hur upplever barn med intellektuell funktionsnedsättning att färdas med självkörande buss?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Den teknik som utvecklas i dag borde inkludera alla människor för att möta deras behov. I dag uppleverflera människor med intellektuella funktionsnedsättningar att deras önskningar och behov inte tas hänsyntill. LÄS MER
25. Från främjande till tämjande
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : I själva övergången mellan skola och arbetsliv situeras vägledaren. Dessa ska symbolisera den totala kompetens särskolans elever utvecklat och ska ha en djup insikt i elevernas intressen och förmågor för att på så sätt kunna hitta en meningsfull framtida sysselsättning, något som innebär en djup betydelse för individen. LÄS MER