Sökning: "Interaktionsdesign designprinciper"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Interaktionsdesign designprinciper.

  1. 1. Tillgänglighet för alla : En undersökning av påverkan på tillgänglighet och användbarhet utifrån lagkrav och principer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Saga Elfstadius; [2023]
    Nyckelord :Interaktionsdesign; tillgänglighet; användbarhet; user experience UX ; kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Syftet med utförd studie var att undersöka hur tillgängligheten samt användbarheten av en webbsida påverkas utifrån lagkraven som existerar för den offentliga sektorn samt de designprinciper som är presenterade av Schlatter och Levinson (2013). Webbsidan som valdes till studien var Hagfors kommuns webbsida. LÄS MER

  2. 2. Gamification som metod för att skapa engagemang : En undersökning av användarbehov i hälsoapplikationer

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Paulina Sandberg; Agnes Johansson; [2023]
    Nyckelord :Gamification; UX design; Interaktionsdesign; Användbarhet; User onboarding;

    Sammanfattning : Företag blir mer effektiva när deras medarbetare mår bra och därför kan det vara till stor nytta att ta sig an en strategi som uppmuntrar detta. Wellr är en tjänst som fokuserar på helhetshälsan och är utformad för att främja en hälsosam livsstil bland medarbetare, samtidigt som det leder till ett mindre antal sjukskrivningar på arbetsplatser. LÄS MER

  3. 3. Designprinciper för design av digitala formulär i mobila e-tjänster inom hälso- och sjukvården

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Annica Berndts; Emma Johansson; [2022]
    Nyckelord :anamnes; digitala formulär; interaktionsdesign; designprinciper; prototyp; design science; ux;

    Sammanfattning : En anamnes är när patienten med egna ord svarar på frågor om sin personliga sjukdomshistoria. Anamnesen skrivs idag upp till 20 gånger per vårdtillfälle tillsammans med epikrisen avvårdpersonal. LÄS MER

  4. 4. Designprinciper och användarupplevelse inom streamingtjänster

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dragana Todorovic; Petrus Aktan; Gabriel Lundberg Puglia; [2022]
    Nyckelord :Interaction design; information design; user-centric system design; user friendliness; Navigation design; user interface; HCI; user-experience; streaming services; Interaktionsdesign; informationsdesign; användarcentrerad systemdesign; användarvänlighet; navigationsdesign; användargränssnitt; Människa-datorinteraktion MDI ; användbarhet; streamingtjänster;

    Sammanfattning : Studien undersöker betydelsen av god användarupplevelse inom streamingtjänster. För att utforska detta område ytterligare kommer syftet med studien att fokusera på hur designprinciper kan förbättra användarupplevelsen för streamingtjänster samt vilka av dessa designprinciper som bör beaktas för att förbättra användarupplevelsen bland streamingtjänster. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i kampen mot tandvårdsrädsla: Att designa en gamifierad app för att förbereda barn inför tandvårdsbesök och förebygga oro

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Emelie Folkesson; Ellinor Stomdal; [2021-12-08]
    Nyckelord :Tandvårdsrädsla; tell-show-do; mHealth; gamification; MDE mechanics; dynamics and emotions ; research through design; interaktionsdesign;

    Sammanfattning : Trots att tandhälsan förbättrats de senaste åren har förekomsten av tandvårdsrädsla förblivit densamma och är idag en av de vanligaste fobierna i Sverige. Forskning tyder på att rädslan ofta uppstår redan i barndomen och tandvårdspersonal använder sig därför av den beteendeinriktade metoden Tell-Show-Do för att skola in barnen till tandvården. LÄS MER