Sökning: "Intercultural social work"
Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden Intercultural social work.
1. När vi inte talar samma språk : En kvalitativ intervjustudie om upplevelser av det professionella mötet mellan familjebehandlare och familjer av utländsk bakgrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Att arbeta som familjebehandlare inom individ- och familjeomsorgen innebär att dagligen möta familjer som bär sin unika historia, sitt kulturella ursprung och livserfarenheter. När familjebehandlare och familj inte talar samma språk kompliceras mötet och utmaningar kan uppstå. LÄS MER
2. Soft skills and the Erasmus+ programme : A qualitative study of Swedish Erasmus+ students and their experiences of exchange studies
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Traditionally, higher education has put a lot of emphasis on cognitive ways of knowing. Although the focus on theoretical knowledge still remains, the labor market’s demand for social skills have increased rapidly over the past decades. LÄS MER
3. Divorce in intercultural families with children in Finland : A qualitative study from a social worker’s perspective
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbeteSammanfattning : The aim of this study was to gain an in-depth understanding of the perceptions and experiences of social workers working with divorcing intercultural families with children in Finland. From the social workers’ point of view, the study investigated what were the special characteristics and what kind of expertise social workers used when working with divorcing intercultural families with children. LÄS MER
4. Fritidshemmets inkludering i arbetet med att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa : Fast man är liten är man minst lika viktig som en stor - Nalle Puh
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : School-age educare centers have an important environment where children spend a significant part of their time. The school-age educare center’s preventive work is based on different methods and strategies.An integrated and inclusive pedagogy promotes positive relationships between children and increases their sense of belonging. LÄS MER
5. Att bygga broar : Hur brobyggare verkar för att stärka tilliten till socialtjänstens barn- och ungdomsvård
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur brobyggare beskriver sitt arbete med att bygga tillit till socialtjänstens barn- och ungdomsvård (BoU). Brobyggare är personer som har god förankring i det svenska samhället, samtidigt som de delar språk och kulturell bakgrund med en specifik minoritet och som därför kan fungera som en bro mellan minoritetsgruppen och samhällets institutioner. LÄS MER