Sökning: "Interkulturell matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Interkulturell matematik.

  1. 1. Multilingual Immersion in Education for a Multidimensional Conceptualization of Knowledge: A Case Study of Bilingual Montessori School of Lund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Philippe Longchamps; [2015]
    Nyckelord :Multilingual; Pedagogy; Bilingual; Conceptualization; Pedagogy; Begrepp; Språkbad; Flerspråkigt; Pedagogik; Kompetensutveckling; School; Immersion; Lgr 11; Montessori; BMSL; Språkbadsmetod; Konceptualisering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur Bilingual Montessori School of Lund (BMSL):sspråkbadsmetod kan ha en positiv påverkan på begreppsförståelse. Den fokuserar på detkomplexa sambandet mellan flerspråkig pedagogik och dess inverkan på begreppsförvärv. LÄS MER

  2. 2. Interkulturellt lärande i mångkulturella skolor

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Summan Azhar; [2012]
    Nyckelord :Interkulturell undervisning; Interkulturell matematik; Modersmål; Mångkulturell; Segregation; Svensksa som andra språk;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag gjort en jämförelse mellan en mångkulturell skola d.v.s. en skola där det finns många olika kulturer, språk, etniciteter blandade Lahdenperä & Lorentz (2010), med en skola där fördelningen mellan elever som har svenska som första språk och elever som har det som andra språk är jämn. LÄS MER

  3. 3. Individualisering i matematik : Fyra låg- och mellanstadielärares röster om individualisering i matematik i det mångkulturella klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Susanna Johansson; Maria Svernfors Andréeff; [2012]
    Nyckelord :Individualisering; interkulturell; matematik; mångkulturell; undervisning; lärare; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa individualiseringen i ämnet matematik ur ett interkulturellt perspektiv. Frågeställningen som vi utgått ifrån är: Hur arbetar fyra låg- och mellanstadielärare för att individualisera sin undervisning i det mångkulturella klassrummet? Det interkulturella perspektivet innebär en förbindning mellan kulturer, ett brobygge och individualiseringen är en anpassning av undervisningen för den enskilda eleven. LÄS MER

  4. 4. Matematik och flerspråkighet : När invandrarelever lyckas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Maria Bengtsson; [2011]
    Nyckelord :multilingual classrooms of mathematics; social constructivism; intercultural; identities; multilingualism; mathematics; flerspråkiga matematikklassrum; meningsskapande; social konstruktivism; interkulturell; flerspråkighet; matematik;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to investigate and analyze practices in multilingual classrooms of mathematics in a compulsory school in Sweden where immigrant students have been known to succeed. The school is situated in a suburban and segregated area outside a major city where pupils come from mainly limited socio-economic backgrounds. LÄS MER

  5. 5. Att samverka när språket inte räcker till. En studie om hur några lärare på en högstadieskola kommunicerar elevers matematiksvårigheter med föräldrar som inte behärskar svenska

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Phuong Persson Hua; [2010-04-22]
    Nyckelord :samverkan mellan hem och skola; delaktighet; föräldrainflytande; föräldrar som inte behärskar svenska; minoritetselevers matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att studera hur några lärare på en högstadieskola kommunicerade elevers matematiksvårigheter med föräldrar som inte behärskar svenska. Teori: Den teoriram som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet, eftersom det som studerades var kommunikation. LÄS MER