Sökning: "Internationella affärsrelationer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Internationella affärsrelationer.

  1. 1. Kulturella utmaningar vid internationella affärsrelationer : En kvalitativ studie som undersöker svenskars upplevelser av brasiliansk affärskultur

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Evgenija Andonova; Isabella Liborio Åkerström; [2023]
    Nyckelord :Internationella affärsrelationer; Kulturdimensioner; Kultur; Affärskultur; Nätverk; Psykiskt avstånd.;

    Sammanfattning : International business relationships provide an opportunity for companies to expand and grow in foreign markets, however it is not always easy to collaborate and create long-term relationships with international partners when challenges arise along the way. The purpose of the study is to increase the understanding of cultural challenges in an international business relationship, with the following question; what cultural challenges do Swedes experience in their international business relationships with partners from Brazil and how can these cultural challenges be handled? This work has a theoretical frame of reference based on three theories: Hofstede's cultural dimensions, psychic distance and the network model. LÄS MER

  2. 2. Kulturella skillnader vid interaktion mellan internationella aktörer : En kvalitativ studie om hur SBK SWEDEN AB bemöter och hanterar kulturen i Mellanöstern

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier; Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Hind Ettouzry; Jasmin Kartal; [2020]
    Nyckelord :Hofstede; Kulturdimensioner; Kultur; Interaktion; Internationalisering; Affärsrelationer; Nätverk;

    Sammanfattning : Background: ​International trade creates an opportunity for companies to grow, but at the same time also culture obstacles that make it difficult to emerge on international markets. Problem definition: ​Culture differences are crucial when collaborating with international operations overseas, causing difficulties in business relations between nations, affecting the interaction between firms on foreign markets. LÄS MER

  3. 3. När internationella affärsrelationer skapas : En kvalitativ studie om betydelsen av valet av språk för kundupplevelsen i utvecklandet av långsiktiga internationella affärsrelationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jolanda Casi-Josefsson; Winta Ghebremeskel; [2020]
    Nyckelord :Psychic distance; trust; communication; integrity; interdependence; business relationships; Business English as a Lingua Franca BELF ; customer experience.; Psykiskt avstånd; förtroende; kommunikation; integritet; ömsesidig beroende; internationella affärsrelationer; Business English as a Lingua Franca BELF ; kundupplevelse.;

    Sammanfattning : Purpose: This study aims to provide a better understanding of the importance of mastering foreign languages in building international business relationships as well as whether English should be considered an interlingua in international negotiations. Theoretical framework: This study ́s theoretical framework consists of the disciplines Business-to-Business (B2B) marketing and psychic distance. LÄS MER

  4. 4. Kulturella skillnader i internationella affärsrelationer - En studie ur de anställdas perspektiv i det operativa arbetet med internationella aktörer

    Master-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Victoria Hansson; Lara Masri; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Kulturellt anpassad för globalisering – En kvalitativ studie om affärskulturellaskillnader i Kina

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Niklas Martinsson; Emil Möller; Andreas Paulsen Ernek; [2016]
    Nyckelord :Business relations; Guanxi; Mianzi; Sweden; China; B2B; Affärsrelationer; Guanxi; Kina; Affärskultur; Mianzi; B2B; Sverige;

    Sammanfattning : Den ekonomiska jätten i öst växer som aldrig förr och affärsmöjligheterna för företag har gåttfrån att bara ha varit ett land där man förlägger sin produktion, tack vare att kostnaderna är såpass låga, lockar numera den snabbt växande konsumentmarknaden fler och fler företag atttesta lyckan i landet. I denna uppsats tas den affärskulturella skillnaden upp både internt iföretag där man har kinesiska kollegor samt externt, hur man jobbar med kinesiska företagfrån ett svenskt perspektiv. LÄS MER