Sökning: "Internationella artiklar"

Visar resultat 6 - 10 av 324 uppsatser innehållade orden Internationella artiklar.

  1. 6. Framgångsrik läsförståelseundervisning : - En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Smedby; Filippa Bringsén; Boel Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Metakognition; Skönlitteratur; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Flera internationella studier som PIRLS och PISA visar att svenska elever har en allt sämre läsförståelse. Läsningen på mellanstadiet präglas av ett allt större behov av att utveckla läsförståelse. LÄS MER

  2. 7. Hur påverkar historiekultur historieundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Markus Wallenholm; Seif Al-Noori; [2024]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; mångkultur; historiemedvetande; klassrum; lärare; elev;

    Sammanfattning : I dagens svenska samhälle finns det ett samtycke om att många av våra skolor är väldigt mångkulturella och inom dessa skolor så finns det elever från olika delar av världen med olika historiekulturer, men det är inte endast eleverna som har en historiekultur utan det har lärarna också och kan generellt bindas till den svenska historiekulturen Syftet med denna uppsats är att titta på olika studier för att kunna få en uppfattning om hur historiekulturer påverkar undervisningen som ges under historielektionen och om lärarens historiekultur påverkar elevernas historieförståelse eller om elevernas historiekultur påverkar den undervisning som de tar till sig.  Frågorna vi har ställt för att kunna nå syftet med denna uppsats är “Hur påverkas eleverna av sin historiekultur när de ska ta till sig historieundervisning?" samt “Hur påverkar lärarens egna historiekultur utförandet av deras historieundervisning?”  Metoden vi använt oss av för denna kunskapsöversikt är informationssökning i olika databaser, framför allt Libsearch, Diva och Google Scholar. LÄS MER

  3. 8. Undervisningsmetoder som ett komplement för den traditionella undervisningen i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vilma Pedersen; Linnéa Sjöstrand; [2024]
    Nyckelord :matematikundervisning; undervisningsmetoder; traditionell undervisning; digitala verktyg; konkreta material; kreativa undervisningsmetoder; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Genom denna kunskapsöversikt vill vi skapa en bredare kunskap om olika undervisningsmetoder i matematik och vad de tillför i undervisningen. Arbetet innehåller både forskningsartiklar med nationella och internationella synvinklar för att få ett större utbud av artiklar. LÄS MER

  4. 9. Sjuksköterskors erfarenheter av att smärtlindra patienter med postoperativ smärta - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Alina Karimi; Emma Ekman; [2024]
    Nyckelord :Barriärer; Erfarenheter; Postoperativ smärta; Sjuksköterska; Smärtlindring.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Postoperativ smärta är ett vanligt förekommande fenomen som ska behandlas för att undvika komplikationer. Både internationella såväl som nationella studier visar att patienter är missnöjda med omvårdnad och smärtbehandling postoperativt Att belysa sjuksköterskans erfarenheter av att smärtlindra patienter med postoperativ smärta. LÄS MER

  5. 10. Vilken inverkan har programmering på lärandet i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Farah El-khatib; Roba Nimer; [2023]
    Nyckelord :Matematiska förmågor; programmering; effekt; påverkan; grundskola; problemlösningsförmåga; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Abstract Avsikten med följande kunskapsöversikt är att undersöka betydelsen som programmering har på lärandet i matematikämnet. Metoden för att undersöka detta var att utföra en systematisk datasökning, alltså söka bland annat studier, metaanalyser, vetenskapliga artiklar i olika databaser. LÄS MER