Sökning: "Internationella marknader"

Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade orden Internationella marknader.

  1. 1. Svenska företags etablering av dotterbolag på den indiska marknaden : Resan dit, och dess strategiska betydelse för koncerner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stella Devell; Jonathan Brandt; [2024]
    Nyckelord :Internationell expansion; dotterbolag; värdekedja; svenska koncerner; Uppsalamodellen; multinationella företag; indiska marknaden; psykiskt avstånd;

    Sammanfattning : Den indiska marknaden har länge varit attraktivt för svenska koncerner. En strategi för internationell expansion är etableringen av dotterbolag, vilket flera svenska multinationella koncerner implementerat. LÄS MER

  2. 2. International tech companies in the Swedish media landscape – Bound for success? : A case study about what can affect international tech companies’ success when establishing a presence in the Swedish media landscape

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maha Hafidh; [2023]
    Nyckelord :Public relations; journalism; media landscapes; international public relations; Omvärldsrelationer; journalistik; medielandskap; internationell PR;

    Sammanfattning : Denna fallstudie presenterar forskning om vad som kan påverka framgången för internationella teknikföretag när det kommer till att etablera sig i det svenska medielandskapet. Sverige ses som ett nav för innovation och med globalisering samt framväxten av kommunikationsteknologier kan företag bedriva sin verksamhet på andra marknader än deras ursprung, vilket gör det viktigt att förstå vad som kan påverka framgången med att etablera sig i det svenska medielandskapet när man genomför kommunikationsinsatser. LÄS MER

  3. 3. Underprissättning vid börsintroduktion : En kvantitativ studie på den svenska marknaden ur ett internationellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sofia El Bachiri; [2023]
    Nyckelord :Initial public offering; IPO; underpricing; EMH; The Winner s Curse; information asymmetry; short-term performance.; Börsintroduktion; IPO; underprissättning; EMH; The Winner s Curse; informationsasymmetri; kortsiktig prestation.;

    Sammanfattning : Problem: A widely accepted perception within the research community is that initial public offerings tend to be underpriced on a global level. Numerous studies have been conducted across global markets to identify the underlying factors. However, the findings have been heterogeneous and contradictory. LÄS MER

  4. 4. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER

  5. 5. Resultatvolatilitet och underprissättning av IPO : En studie på First North Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carolina Ivö; Linn Göransson; [2023]
    Nyckelord :Börsintroduktion; Initial Public Offering IPO ; Underprissättning; Initial avkastning; Ex ante; Resultatvolatilitet;

    Sammanfattning : Underprissättning vid en börsintroduktion (Initial Public Offering, IPO) har blivit ett uppmärksammat fenomen inom litteraturen för företagsfinansiering. Tidigare forskning har identifierat en trend att IPO:er är i genomsnitt underprissatta, och graden av underprissättning kan variera kraftigt. LÄS MER