Sökning: "Internet Meme"
Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden Internet Meme.
11. Det ambivalenta skrattet: en studie om komikens roll för meningsskapande i internetmemes
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionenSammanfattning : This thesis uses the humour theories of Michael Bachtin to analyse how meaning is constructed in internet memes, with a focus on the discourse created in online incel forums. The study focuses on iterations of the meme Virgin vs. Chad as an example of how masculinity is negotiated with the help of comedic expression. LÄS MER
12. It’s just a meme bro! : How memes in marketing communication affects brand personality
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomiSammanfattning : Internet memes have in recent years become a prevalent phenomenon which brands have now started to use in their marketing communication efforts. Previous brand personality research suggested that communication style can change a brand’s perceived personality from a consumer’s perspective. LÄS MER
13. En formell titt på informell svensk historia - en analys av populära internationella forums brukande av svensk historia genom internet memes
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Denna uppsats har som huvudsakliga frågeställning att besvara frågan om hur svensk historia gestaltas och brukas i populära memes på internationella forum, och varför den gestaltas och brukas på dessa sätt. Uppsatsen kommer fram till att den mest förekommande aspekten av svensk historia är vikingatiden, följt av 1900-talets utrikespolitik, stormaktstiden och kontemporär svensk kulturhistoria. LÄS MER
14. Internet as Aesthetic Medium
Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för estetikSammanfattning : The dissertation explains the internet as an aesthetic medium, authorship in the medium and platforms’ influence on the medium’s aesthetic function. This is achieved by analysing the actual art that uses the internet as an aesthetic medium. LÄS MER
15. Discurso multimodal de resistencia en los memes "No a Keiko" antes de la segunda vuelta de las elecciones presidenciales en Perú (2016)
Master-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionenSammanfattning : El presente estudio pretende determinar las estrategias discursivas empleadas en los memes “No a Keiko” para expresar el discurso político de resistencia en contra de Keiko Fujimori antes de la segunda vuelta electoral en Perú (2016). Con esta finalidad, se seleccionaron los 50 memes más compartidos por los usuarios de la página de Facebook “No a Keiko” (publicados entre el 11 de abril del 2016 y el 4 de junio del mismo año) y que contuvieran modos tanto visuales como verbales. LÄS MER