Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Gaming now officially a disease! Hide yo kids”. En netnografisk studie av Reddit-användares syn på gamingberoende och problematiskt spelande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Saga Lundhgren; Jessica Gottfridsson; [2023]
    Nyckelord :gamingberoende; problematiskt spelande; Reddit; netnografi; socialkonstruktivism; sociala problem gaming addiction; problematic gaming; netnograpfy; social constructivism; social problems; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to illustrate the phenomena of gaming addiction and problematic gaming. In order to achieve this, we have examined how people on the internet forum Reddit comprehend gaming addiction and problematic gaming, and how they construct gaming as a social problem/nonproblem. LÄS MER

  2. 2. Samband mellan Internet Gaming Disorder och psykisk ohälsa hos ungdomar och unga vuxna : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Felicia Gyllsten; Ibrahim Hadj Ahmed; [2022]
    Nyckelord :internet gaming disorder; gaming addiction; gaming disorder; gaming problem; mental illness; internet gaming disorder; spelberoende; spelstörning; problemspelande; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Introduktion: Dataspelande är ett stort intresse världen över som växer allt mer. Alltmer som samhället blir mer digitaliserat ökar också spelanvändningen. Alltmer som spel utvecklas och kommer ut på marknaden ökar också spelberoende Internet Gaming Disorder. LÄS MER

  3. 3. Stimulanser och affekter hos datorspelsberoende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Simon Sandahl; [2021]
    Nyckelord :Gaming addiction; Internet Gaming Disorder; IGD-20 test; MDA-framework; Silvan Tomkins affect theory; Social workers; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine correlations between affects and stimulus concerning gaming addiction. The purpose of this is to increase the understanding of gaming addiction for better treatment from social workers. In recent years gaming addiction has become a more common affliction. LÄS MER

  4. 4. Dataspelsberoende : Ett socialt problem?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Dennis Sjögren; Philip Fryxell; [2021]
    Nyckelord :Socialt arbete; sociala problem; dataspelsberoende; beroende;

    Sammanfattning : Med tre miljarder dataspelande individer världen runt, samt att Kina klassatdataspelsberoende som ett av landets 10 största hälsoproblem (Wincent, 2014), ansåg vi attdetta var av relevans att undersöka. Metoden som användes i studien var en kartläggandelitteraturöversikt. LÄS MER

  5. 5. Problematiskt spelande : En studie om socialekologiska faktorers samband med riskabelt dator- och tv-spelsbruk bland unga

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Natalie Patzer; [2020]
    Nyckelord :Internet Gaming Disorder; Gaming Addiction; problematic gaming; GAIT; Social-Ecological Approach; Internet Gaming Disorder; gaming Addiction; problematiskt spelande; GAIT; socialekologisk modell;

    Sammanfattning : Problematiskt dator- och tv-spelande är ett alltmer växande forskningsområde. Särskilt tonårspojkar är i flertal studier överrepresenterade och samband har visat sig till flertal sociala faktorer, men då forskningsmetoder och begreppsdefinition skilt sig åt har det varit svårt att dra konsekventa slutsatser av studieläget. LÄS MER