Sökning: "Interpretation of the children’s pictures"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Interpretation of the children’s pictures.

  1. 1. Dialogisk högläsning i praktiken : En studie om hur bibliotekarier talar med barn medan de läser högt för dem under sagostunder på folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Linnea Westling; [2022]
    Nyckelord :public library; dialogic reading; storytimes; reading promotion; children; reading comprehension; folkbibliotek; dialogisk högläsning; sagostunder; läsfrämjande; barn; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur bibliotekarier talar med yngre barn under sagostunder på folkbibliotek idag, vilket är viktigt att undersöka eftersom föräldrar inte läser högt för sina barn lika ofta som de brukade, något som gör dialogisk högläsning på folkbibliotek viktigare än någonsin. Forskning visar att dialog under högläsning är mer främjande när det kommer till barns läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Natur och Informationsteknologi – en lärande kombination?

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Caroline Sjunner; [2012]
    Nyckelord :natur; informationsteknologi; miljöpsykologi; barn; pedagogik;

    Sammanfattning : Kan naturstudier och informationsteknologi ge förutsättningar för ett lärande på ett sådant sätt att barns kunskaper, hälsa och sociala utveckling ökar? Denna uppsats undersöker hur skolbarns användning av två olika IT – verktyg i naturen, påverkar deras naturkontakt på olika nivåer. Resultatet pekar på; att arbeta med en digital bildberättelse är en aktivitet som bör genomföras ensam, om ambitionen är att låta skolbarn uppleva direkt naturkontakt. LÄS MER

  3. 3. Dockor, bilar och rutschkanor : Leksakers genusbetydelse i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Felicia Gustafson; [2010]
    Nyckelord :Toys; socialization; segregation; gender; Leksaker; socialisation; isärhållning; kön;

    Sammanfattning : This essay will focus on the significance of gender in toys´ portrayed in children books for the age 3-5years. The aim for the essay, partly, is to highlight how gender stereotypes can come forth and affect children through the way toys are illustrated within children’s books. LÄS MER