Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Anestesisjuksköterskors upplevelser av det interprofessionella samarbetet vid akuta kritiska händelser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Introduktion: Säker vård förutsätter ett fungerande interprofessionellt samarbete. Sjuksköterskor och läkare har dock olika syn på samarbete, vilket kan försvåra arbetet vid akuta kritiska händelser. Studien har genomförts med begreppen säker vård och samverkan i team som teoretisk referensram. LÄS MER
2. Arbetsterapeuters upplevelser av att arbeta i interprofessionella team
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Interprofessionella team inom hälso- och sjukvården är viktiga för att kunna tillhandahålla en högkvalitativ, säker och personcentrerad vård. I ett framgångsrikt team bidrar alla med sin kunskap och sina värderingar från sitt yrke för en heltäckande vård. LÄS MER
3. Patienters upplevelser av omhändertagandet på akutmottagningen efter fysiskt trauma : En allmän litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Introduktion Ur ett nationellt perspektiv beräknas var tionde dödsfall bero på en olyckshändelse. Trauma medför inte enbart lidande för den drabbade utan även för närstående och sjuksköterskor. Omhändertagandet av de drabbade har därför stor betydelse. LÄS MER
4. Operationssjuksköterskans roll i det interprofessionella teamet vid kejsarsnitt : Beskrivning utifrån svenska sjukhus riktlinjer
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund Att förlösas med kejsarsnitt fortsätter att öka internationellt och något nationellt och är även förenligt med risker. Kejsarsnittsfrekvensen varierar stort i Sveriges olika län och tros delvis bero på att kriterier och rutiner för kejsarsnitt skiljer sig åt. LÄS MER
5. Lärandeprocessen vid Interprofessionellt lärande ur handledarteams perspektiv
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Background: Interprofessional education (IPE) is a way to make students in healthcare professions equipped with the collaborative skills required for today’s complex healthcare. In clinical placements students from health profession programs can learn with, from and about each other so that they can collaborate effectively and deliver high-quality healthcare. LÄS MER