Sökning: "Intersektionalitet reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Intersektionalitet reklam.

  1. 1. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  2. 2. Humor i matbutiken : En kvalitativ studie om ICA-reklamen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Therese Jansson; Ashley Melander Sérour; Nathalie Wahlbeck; [2019]
    Nyckelord :stereotypes; semiotics; intersectional; tv-commercial; power.; stereotyper; semiotik; intersektionalitet; tv-reklam; makt;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze stereotypes in the ICA commercials during the period of 2014 and 2018. How are the characters represented from an intersectional perspective and how are they represented from a stereotyped perspective? Has there been any changes or developments between these years?   The used methods are an image analysis and text analysis from a semiotic perspective. LÄS MER

  3. 3. Vem får arbeta med reklam? : En kvalitativ studie om skapandet och reproduktion av homogenitet i reklambranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Rebecca Nigren; Tina Risberg; [2018]
    Nyckelord :Homogeneity; Advertising; Intersectional; Capital; Habitus; Homosocial reproduction; Homogenitet; Reklambranschen; Intersektionalitet; Kapital; Habitus; Homosocial reproduktion;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate underlying factors that create and maintain homogeneity in the advertising industry, and how those who produce advertising relate to this. The study is based on an intersectional perspective in order to reach a deeper understanding of how inequality is created in the advertising industry. LÄS MER

  4. 4. Att gestalta sitt samhällsinitiativ – problematiskt ur andras perspektiv? En multimodal socialsemiotisk analys av politiska budskap i samhällsengagerande reklam ur ett intersektionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jakob Pihl; Martina Engvall; [2018]
    Nyckelord :Samhällsengagerande reklam; Politiska budskap; CSR; Postkolonialism; Feminism; Intersektionalitet; Pepsi; Bianco; Gina Tricot; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att problematisera hur politiska budskap framställs i samhällsengagerande reklam ur ett intersektionellt perspektiv. Det intersektionella synsättet antas med fokus att identifiera diskriminering rörande etnicitet, genus och klass. LÄS MER

  5. 5. Intersektionalitet och simulerad historia : En intersektionell studie av det historiska samhället i Assassin’s Creed

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jacob Elfwing; David Morin; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Historia finns överallt i samhället. Den möter oss passivt genom monument, byggnader och våra medmänniskor. Vi möter den också aktivt förmedlad i olika mediekanaler i form av reklam, undervisning och underhållning. LÄS MER