Sökning: "Intervention dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Intervention dyslexi.

  1. 1. BRAVKOD för engelska : Vilken effekt har träning med BRAVKOD för engelska på avkodningsförmågan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annelie Rydh Jaensson; Angelika Olsson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; BRAVKOD för engelska; Interventionsstudie; Läs- och skrivsvårigheter dyslexi; Response to Intervention; Single Subject Design.;

    Sammanfattning : Studien syftade till att bidra med kunskap kring hur materialet BRAVKOD för engelska påverkade avkodningsförmågan hos elever som uppvisade svårigheter i engelska och hade läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studien genomfördes som en interventionsstudie i RtI-modellens lager 3. LÄS MER

  2. 2. Särskilt stöd för elever i läs- och skrivsvårigheter : en kvalitativ studie av det specialpedagogiska stödets utformning på grundskolans olika stadier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Wiklund; Veronica Rollne; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; interventioner; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur det specialpedagogiska stödet utformas på olika stadier för elever i läs- och skrivsvårigheter. En kvalitativ forskningsansats användes då studien eftersträvade ett djup snarare än ett generaliserbart resultat. LÄS MER

  3. 3. Evidensbaserad intervention vid nedsatt läsförmåga och läsförståelse vid afasi : En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Emelie Carlstedt; Stina Emaus; [2021]
    Nyckelord :aphasia; alexia; therapy; reading; stroke; afasi; stroke; behandlingsmetod; läsförståelse; läsförmåga; språklig träning; logoped; evidens; alexi; förvärvad dyslexi.;

    Sammanfattning : The effect of aphasia varies across patients and consequently their rehabilitation needs may differ. Access to participation in today’s information society requires good reading skills and this should be considered in a patient's rehabilitation plan. LÄS MER

  4. 4. Phonicsinterventioner för låg- och mellanstadieelever med dyslexi : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Lööw; Maria Hammar; [2021]
    Nyckelord :phonics; specialpedagogik; läsinlärning; dyslexi; intervention; phonicsintervention; lågstadiet; mellanstadiet;

    Sammanfattning : De flesta elever lär sig läsa oberoende av vilken läsinlärningsmetod som används, men för ungefär en femtedel av eleverna kan användandet av strukturerad phonicsträning vara helt avgörande för en positiv läsutveckling. Syftet med den här systematiska litteraturstudien var att undersöka vad den senaste forskningen säger om hur phonics kan användas för att utveckla läsningen hos låg- och mellanstadie elever med dyslexi. LÄS MER

  5. 5. Vad gör pedagoger för att i god tid fånga upp elever med svårigheter i läsninlärningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Häggström; [2020]
    Nyckelord :Reading development; lack of reading ability; phonological awareness; reading comprehen-sion; dyslexia; Läsutveckling; bristande läsförmåga; fonologisk medvetenhet; läsförståelse; dyslexi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra verksamma pedagogers kunskaper kring vilka insatser som gynnar lässvaga elever i syfte att stärka deras chanser att nå en hållbar läsutveckling.  Studien utgår ifrån en kvalitativ metod med i huvudsak personliga intervjuer bestående av fem lärare och specialpedagoger. LÄS MER