Sökning: "Intervjufrågor pedagogiska verksamheten förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Intervjufrågor pedagogiska verksamheten förskolan.

  1. 1. ”JAG VET INTE OM VI HAR NÅGOT SYFTE FAKTISKT, UTAN MAN GÅR UT” : En kvalitativ studie om förskolans uteverksamhet och dess påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Ekman; Elin Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Utevistelse; Uteverksamhet; Undervisning; Påverkansfaktorer; Skolorganisatoriska modellen;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar belysa förskollärares syn på utevistelsen och hur de upplever förutsättningarna att bedriva undervisning utomhus. Studien syftar till att öka kunskapen om arbetet med, samt vilka faktorer som påverkar, spontan såväl som planerad undervisning utomhus i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Förskolans pedagogiska miljö : Av vem, för vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lindblom; Elin Lindström; [2019]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk miljö; barns inflytande; förskollärarens perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den pedagogiska miljön i förskolan, dvs. den lärmiljö barnen möter i dendagliga verksamheten. Vi har valt att utgå ifrån förskollärarens perspektiv och har, genom intervjuermed verksamma och legitimerade förskollärare, samlat in data. LÄS MER

  3. 3. Estetiska lärprocesser i förskolan : ”Lite stamp, lite klamp och lite rörelse, blir också någonting”

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Larsson; Elin Sjöstedt; [2016]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; förskollärare; estetik; skapande; förskola;

    Sammanfattning : BakgrundDetta examensarbete handlar om förskollärares erfarenheter och tankar om estetiska lärprocesser i den pedagogiska verksamheten. Av litteratur, forskning och teorier framkommer det att estetiska lärprocesser är av stor vikt i barnets utveckling. LÄS MER

  4. 4. Musik i förskolan : hinder och möjligheter

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Francisco Aracena; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Miljö; Musik; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka förståelsen kring musicerandets villkor i förskolan. Frågorna som väglett studien är: Vad hindrar pedagogerna att iscensätta musicerande i förskolan? Vad befrämjar musicerande i förskolan? Studien är uppbyggd utifrån en kvalitativ metod baserad på semistrukturerade intervjufrågor. LÄS MER

  5. 5. ”Ja! Den här platsmojängen kan bli ett hus" : En kvalitativ studie om återvinningsmaterial och dess betydelse i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katharina Karlsson; Julia Magnusson; Jennie Wistrand; [2016]
    Nyckelord :Förskola; hållbar utveckling; återvinningsmaterial; återanvändningsmaterial; återanvändningscenter; kreativitet och didaktik.;

    Sammanfattning : InledningStudien handlar om hur förskollärare arbetar med återvinningsmaterial i den pedagogiska verksamheten tillsammans med barnen. Undersökningen belyser även återanvändningscentret Skatan som är en del av Sinkadusen och dess betydelse för förskolans verksamhet. LÄS MER