Sökning: "Intervjufrågor till förskollärare"

Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade orden Intervjufrågor till förskollärare.

  1. 11. ”Varje barn är unikt och varje barns behov är olika” : En studie om integration av barn med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sara Menhem; Sofia Antra; [2022]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; integration; modersmål; svenska språket;

    Sammanfattning : Abstract  Denna studie handlar om hur förskollärare arbetar för att integrera barn med annat modersmål i förskolan när de inte har kunskap i det svenska språket. Studien har sin utgångspunkt i Vygotskijs sociokulturella perspektiv med tillhörande begreppen. I studien har en kvalitativ metod använts. LÄS MER

  2. 12. ”Det kan ju vara vilket barn som helst...”- En kvalitativ studie om hur arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan kan se ut

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Esthefany Cardozo; Anna Näsman; [2021]
    Nyckelord :arn i behov av särskilt stöd; Specialpedagogik; Förskola; Förskollärare; Barnskötare;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare respektive barnskötare uppfattar uppdraget gällande barn i behov av särskilt stöd, samt hur de menar att de arbetar med uppdraget i praktiken.Studien genomfördes i form av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma förskollärare respektive barnskötare där de svarade på intervjufrågor framarbetade utifrån syfte och forskningsfrågor. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares uppfattningar om anknytning i förskolan i relation till barns ålder : En kvalitativ studie om åtta förskollärares uppfattningar och förhållningssätt till anknytning utifrån ett åldersrelaterat perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mathilda Steén; Stephanie Hallgren; [2021]
    Nyckelord :anknytning; ålder; omsorg; trygghet; förskollärarens roll; relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med anknytning utifrån ett åldersrelaterat perspektiv. Studien har analyserats utifrån John Bowlbys och Mary Ainsworth anknytningsteori. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där åtta förskollärare intervjuades med semistrukturerade intervjufrågor. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares bemötande med barn med funktionsvariationer: ur ett lyssnande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Chatrine Qvick; [2021]
    Nyckelord :attitude; children with functional variations; democracy; listening; social constructionism; barn med funktionsvariationer; demokrati; förhållningssätt; lyssnande; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to, based on preschool teachers' talk about listening to children with functional variations, contribute knowledge about what conditions preschool teachers feel they have in relation to working with children with functional variations and how preschool teachers feel that they create adequate conditions for children with functional variations.  Listening means being sensitive to the children's own initiatives and their way of understanding the world (Åberg & Lenz Taguchi, 2018). LÄS MER

  5. 15. Barns socioemotionella utveckling : Förskollärarnas kompetenser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Samuelsson; Sandra Hedlund; [2021]
    Nyckelord :barns socioemotionella utveckling; känsloreglering; socialt samspel; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att ta reda på vilka kompetenser förskollärare besitter om barns socioemotionella utveckling samt hur förskollärare arbetar för att främja denna utveckling. För att kunna svara på syftet har tre frågeställningar formats: Vilken syn har förskollärare på barns socioemotionella utveckling? Vad besitter förskollärare för kompetenser om barns socioemotionella utveckling? samt Vilka metoder använder förskollärare för att stötta barn i deras socioemotionella utveckling? I studien deltog fem förskollärare från tre olika förskolor i en kommun i Västra Götalands län. LÄS MER